Cílem předmětu je aktivní osvojení si dovednosti číst a psát braillovo bodové písmo. Studenti se během dvou hodin cvičení týdně naučí základní abecedu braillova písma, a to na začátku jen na papír, poté na kolíčkové písance 2. velikosti a postupně přejdou na psaní na Pichtově psacím stroji, stejně tak čtení normovaného braillova písma na braillském papíře. Kromě základní tabulky braillova písma se studenti naučí také další zápisy braillova písma ? matematické zápisy, ukázku chemických zápisů a případně fyzikálních zápisů, či zápisů abecedy v jiných světových jazycích. Během výuky se seznámí také s alternativními způsoby psaní ? na Pražské tabulce, Dymokleštích či braillském řádku a případně také úpravu digitalizovaného textu do braillova písma a jeho tisk na braillské tiskárně Everest. Povinná: GONZÚROVÁ, W a kol. (2010). Příručka pro přepis černotisku do bodového písma. Opravené a doplněné vydání. [online]. Masarykova univerzita: Brno. Dostupné z URL: https://www.teiresias.muni.cz/czbraille/. FINKOVÁ, D. (2011). Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-2742-3. HRADSKÁ, Z. (2019). Pomocné básničky pro čtení Braillova bodového písma. Litomyšl: H.R.G. spol. s r.o. ISBN 978-80-907455-2-0. Dopručená: SMÝKAL, J. (1994). Pohled do dějin slepeckého písma. Praha: Česká unie nevidomých a slabozrakých, s. obr. příl. Knižnice Slepeckého muzea v Brně; 1. STREIT, J. (2012). Příběh Louise Braille: nevidomý chlapec, který vynalezl slepecké písmo. Vyd. 1. Hranice: Fabula. ISBN 978-80-86600-96-3. JESENSKÝ, J. (1988). Hmatové vnímání informací s pomocí tyflografiky. 1. vyd. Praha: SPN. JESENSKÝ, J. (1970). Poznávací význam tyflografiky. 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova. Československá defektologie; sv. 1. KEBLOVÁ, A. (1999). Hmat u zrakově postižených. 1. vyd. Praha: Septima ISBN 80-7216-085-0.
|