Cílem disciplíny je připravit studenty na efektivní realizaci poradenského procesu při poskytování speciálněpedagogického poradenství jedincům se sluchovým postižením, umožnit vytvoření požadovaných kompetencí v takovém rozsahu, aby byl absolvent schopen poskytovat speciálněpedagogické, poradenské a intervenční služby jedincům se sluchovým postižením včetně jejich zákonných zástupců a vzdělavatelů. Obsahová stránka výuky seznamuje studenty se specifiky interkulturní a intrakulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením a vnějšími i vnitřními determinanty poradenského procesu u těchto jedinců. Zahrnuje informace o podmínkách poradenského procesu a formách intervence u dětí, žáků a dospělých jedinců se sluchovým postižením v rámci systému zařízení pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami a v podmínkách integrace. Součástí výuky je osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým a dalším přidruženým postižením zraku, intelektu a hybnosti. Výukové teze: - psycholingvistické a sociolingvistické aspekty interkulturní komunikace jedinců se sluchovým postižením - vizuálněmotorické komunikační systémy v poradenské praxi - charakteristické rysy mluvní produkce jedinců se sluchovým postižením - surdopedická intervence zaměřená na rozvoj sluchové a zrakové percepce - specifika surdopedické intervence a poradenství v raném a předškolním věku - specifika surdopedické intervence a poradenství ve školním a adolescentním věku, - surdopedická intervence a poradenství v dospělosti a stáří
|