Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Postižení a handicap 2. Vliv narození dítěte s postižením na funkčnost rodiny (vztahy mezi rodiči) 3. Sourozenci dítěte s postižením 4. Osobnost dítěte se sluchovým postižením 5. Osobnost dítěte s NKS 6. Osobnost dítěte se zrakovým postižením 7. Osobnost dítěte s mentálním postižením 8. Osobnost dítěte s tělesným postižením 9. Osobnost dítěte s poruchami chování 10. Osobnost dítěte s nadáním 11. Možnosti a meze speciálního pedagoga (podpora rodiny, přijetí postižení)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
V přednáškách a seminářích se studenti seznámí s možnými vlivy jednotlivých typů a druhů postižení na osobnost nositele, ale i na jeho rodinu a další okolí.
Základní poznaky k diagnostice a plánování speciálněpedagogické intervence.
|
Předpoklady
|
Obecná a vývojová psychologie, speciální pedagogoika a příslušné obory dle druhu zdravotního postižení.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test
Práce s literaturou, aktivní účast na seminářích s plněním úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
potměšil. (2017). náročné otcovství - být otcem dítěte s postižením. Praha.
-
Vágnerová, M. Náročné mateřství. Být matkou postiženého dítěte. Praha: Karolinum.
-
Vágnerová M. (2004). Psychologie handicapu. Praha Karolinum.
-
Vágnerová,M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese.. Praha : Portál.
|