Předmět: Surdopedie 3

« Zpět
Název předmětu Surdopedie 3
Kód předmětu USS/NSD3
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je vhled do problematiky speciálněpedagogické disciplíny surdopedie, komparace získaných poznatků a jejich aplikace při řešení modelových situací, které jsou předpokladem pro práci s jedinci se sluchovým postižením. Obsahová stránka výuky umožňuje získat náležité předpoklady pro systematický rozvoj jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením. Zahrnuje přehled způsobů osvojování českého jazyka z hlediska jazykových rovin a věnuje pozornost psycholingvistickým a sociolingvistickým faktorům, které ovlivňují rozvoj komunikačních kompetencí jedinců se sluchovým postižením. Součástí výuky je osvojení a rozvoj specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením. Výukové teze: ? orální koncepce v edukaci jedinců se sluchovým postižením ? jazyková politika v surdopedické intervenci u jedinců se sluchovým postižením ? psycholingvistické aspekty komunikace jedinců se sluchovým postižením ? základy výstavby komunikačního systému osob se sluchovým postižením ? charakteristické rysy mluvní produkce jedinců se sluchovým postižením ? specifika percepce psaného textu jedinci se sluchovým postižením Povinná literatura: CÍCHOVÁ HRONOVÁ, A., ZBOŘILOVÁ, R. (eds) Výuka českého jazyka pro žáky se sluchovým postižením. Čeština jako druhý jazyk. 1. část. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. DOUŠOVÁ, V.; KRATOCHVÍLOVÁ, K.; MOTEJZÍKOVÁ, J. Být neslyšící nemusí být problém - Jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením: postřehy z psychologické poradny. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam. 2014. EASTERBROOKS, S. R.; BEAL-ALVAREZ, J. Literacy instruction for students who are deaf and hard of hearing. Oxford: OUP. 2013. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postiženi. Úvod do surdopedie. 1. vyd. Praha: Portál, 2012. HRICOVÁ, L. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno: Masarykova univerzita, 2011. Kol. autorů. Chci se s tebou domluvit. Raná komunikace s dětmi se sluchovým a kombinovaným postižením se zaměřením na český znakový jazyk a mluvenou řeč doprovázenou znaky (DVD). Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 2013. KUČERA, P.; LANGER, J. Komunikace s osobami se sluchovým postižením. In LUDÍKOVÁ a kol: Specifika komunikace s osobami se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 2012. LANGER, J. Úvod do pedagogiky osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. LANGER, J.; SOURALOVÁ, E. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. MACUROVÁ, A. Psaná čeština českých neslyšících. In: Oldřich Uličný a kol., Preliminária k Moderní mluvnici češtiny. Olomouc: Filozofická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, 2015, s. 161?173. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ŠORMOVÁ, K., HUDÁKOVÁ, A. a kol. Čeština jako druhý jazyk. Metodická perspektiva. Praha: FF UK, 2019. Dostupné na www: https://books.ff.cuni.cz/cestina-jako-druhy-jazyk/. Doporučená literatura: KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. 2. vydání. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. KOMORNÁ, M. Psaná čeština českých neslyšících ? čeština jako cizí jazyk. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. 2008.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní