Vyučující
|
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obecné uvedení do problematiky komunikace ve speciálněpedagogickém poradenství. Rodina jako specifické a individuální komunikační prostředí. Znaky a kódy v komunikaci. Formy komunikace a jejich využití. Komunikační modely. Komunikace s dětmi v nemoci nebo se zdravotním postižením. Komunikační dovednosti měkké techniky. Komunikace v krizových situacích. Speciální pedagog komunikační kompetence. Komunikace jako součást poradenské práce zaměřené na klienty v nesnázích. Komunikační strategie v poradenství. Osobnostní pojetí v komunikaci, přístupy, techniky. Komunikace v mezioborovém pojetí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
cílové položky předmětu: " Situace narození postiženého dítěte (specifikace dle jednotlivých postižení). " Fáze reakce rodiny na tuto skutečnost. " Typy rodinné výchovy a možnosti jejich ovlivnění. " Formy komunikace s rodinou. " Specifika komunikace s rodinou, do které se narodilo dítě s postižením. " Etika v pomáhajících profesích.
absolvent kurz by měl být schopen vést efektivní komuniikkaci v rodině se zdravotně postiženým dítětem
|
Předpoklady
|
orientace v obecné speciální pedagogice, intervenci v rodině, psychologie komunikace,
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
aktivní účast na semináři, plnění seminárních úkolů,
|
Doporučená literatura
|
-
VÁGNEROVÁ, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.
|