Předmět: Psychologické aspekty komunikace v rodině s dítětem se zdravotním postižením (R)

« Zpět
Název předmětu Psychologické aspekty komunikace v rodině s dítětem se zdravotním postižením (R)
Kód předmětu USS/NRPK
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Potměšilová Petra, doc. PhDr. et Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obecné uvedení do problematiky komunikace ve speciálněpedagogickém poradenství. Rodina jako specifické a individuální komunikační prostředí. Znaky a kódy v komunikaci. Formy komunikace a jejich využití. Komunikační modely. Komunikace s dětmi v nemoci nebo se zdravotním postižením. Komunikační dovednosti měkké techniky. Komunikace v krizových situacích. Speciální pedagog komunikační kompetence. Komunikace jako součást poradenské práce zaměřené na klienty v nesnázích. Komunikační strategie v poradenství. Osobnostní pojetí v komunikaci, přístupy, techniky. Komunikace v mezioborovém pojetí.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
cílové položky předmětu: " Situace narození postiženého dítěte (specifikace dle jednotlivých postižení). " Fáze reakce rodiny na tuto skutečnost. " Typy rodinné výchovy a možnosti jejich ovlivnění. " Formy komunikace s rodinou. " Specifika komunikace s rodinou, do které se narodilo dítě s postižením. " Etika v pomáhajících profesích.
absolvent kurz by měl být schopen vést efektivní komuniikkaci v rodině se zdravotně postiženým dítětem
Předpoklady
orientace v obecné speciální pedagogice, intervenci v rodině, psychologie komunikace,

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce

aktivní účast na semináři, plnění seminárních úkolů,
Doporučená literatura
  • VÁGNEROVÁ, M. (1999). Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní