Předmět: Specifické (vývojové) poruchy učení 2

« Zpět
Název předmětu Specifické (vývojové) poruchy učení 2
Kód předmětu USS/NPU2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kameník Jiří, Mgr.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti diagnostiky specifických (vývojových) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci diagnostických poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení. Povinná literatura: BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Přeložil Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018, 149 s. ISBN 978-80-262-1304-8. BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017. 194 stran. Matematika a didaktika matematiky; svazek 2. ISBN 978-80-210-8673-9. CARAVOLAS, M., VOLÍN, J. BDTG2: baterie diagnostických testů gramotnostních dovedností pro žáky 6. až 9. ročníků: teoretická příručka testu. 1. vydání. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, 2018. 44 stran. ISBN 978-80-7481-220-0. CIMLEROVÁ, P. a kol. Manuál administrátora: DysTest: baterie testů pro diagnostiku specifických poruch učení u studentů vysokých škol a uchazečů o vysokoškolské studium. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 86 stran. ISBN 978-80-210-7767-6. EMMERLINGOVÁ, S. Vidím to jinak: skryté příčiny ADHD a dalších poruch chování a učení: příručka pro rodiče (i budoucí) a všechny, kteří pomáhají dětem. Vydání: první. [Smrčí]: [Stanislava Emmerlingová], 2020. 288 stran. ISBN 978-80-270-7666-6 JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 227 s. ISBN 978-80-244-5714-7. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. A KOL. Specifické poruchy učení. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0 KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 248 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2. KUCHARSKA, A. Riziko dyslexie: Pregramotnostni? schopnosti a dovednosti a rozvoj gramotnosti v rizikovy?ch skupina?ch: Vol. 1. vyda?ni?. Charles University, Faculty of Education Press, 2016. ISBN 9788072907847, 9788072909087. MERTIN, V. a kol. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. 2., doplněné a aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2016. 398 stran. ISBN 978-80-7552-014-2. PANČOCHA, K. et al. Analýza sociálních determinantů inkluzivního vzdělávání = Analysis of social determinants of inclusive education. 1. vyd. Brno: Paido, 2013. 319 s. ISBN 978-80-7315-245-1. SIMON, H. Dyskalkulie: jak pomáhat dětem, které mají potíže s početními úlohami. Překlad Jana Pištorová. Vydání druhé. Praha: Portál, 2015. 166 stran. ISBN 978-80-262-0985-0. SLOVÁK, D., ed. et al. MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Tabelární část. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. 877 stran. ISBN 978-80-7472-168-7. VOLEMANOVÁ, M. Přetrvávající primární reflexy: opomíjený faktor problémů učení a chování. 2. rozšířené vydání. Statenice: INVTS s.r.o., 2019. 240 stran. ISBN 978-80-907369-0-0. ZELINKOVÁ, O. Co je dyslexie, její rizika a diagnostika. 1. vyd. [Roztoky u Prahy]: Lexik, 2013. 3 sv. ISBN 978-80-87790-02-1. ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace [online]. [Zlín]: [Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně], [2018] [cit. 2022-09-10]. VALENTA, M. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020. 218 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0621-9.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní