Předmět: Specifické (vývojové) poruchy učení 1

« Zpět
Název předmětu Specifické (vývojové) poruchy učení 1
Kód předmětu USS/NPU1
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Pospíšilová Ivana, Mgr. Ph.D.
  • Chaloupková Kristýna, Mgr.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Ševčíková Petra, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti kategorizace, etiologie a symptomů specifických (vývojových) poruch učení se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob se specifickými (vývojovými) poruchami učení. Povinná literatura: BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Přeložil Marie TĚTHALOVÁ. Praha: Portál, 2018, 149 s. ISBN 978-80-262-1304-8. HUTYROVÁ, M., ed. a RŮŽIČKOVÁ, V., ed. Koheze speciální pedagogiky v současnosti: IV. Olomoucké speciálněpedagogické dny: sborník příspěvků z konference: XVII. mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami: IV. konference mladých vědeckých pracovníků: téma konference: koheze speciální pedagogiky v současnosti. 1. vydání. Olomouc: vydala a vytiskla Univerzita Palackého v Olomouci, 2017. 300 stran. Sborníky. ISBN 978-80-244-5256-2. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020, 227 s. ISBN 978-80-244-5714-7. KREJČOVÁ, L., BODNÁROVÁ, Z. A KOL. Specifické poruchy učení. Brno: Edika, 2014. ISBN 978-80-266-0600-0 KREJČOVÁ, L. Dyslexie: psychologické souvislosti. Vydání 1. Praha: Grada, 2019. 248 stran. Psyché. ISBN 978-80-247-3950-2. MATĚJČEK, Z. Dyslexie: specifické poruchy čtení (2. uprav. a rozšíř. vyd.). H&H, 2004. ISBN 8085467569 MATĚJČEK, Z., VÁGNEROVÁ, M. Sociální aspekty dyslexie. Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1173-2 MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2017-2018. 3 svazky. ISBN 978-80-7472-168-7. SLOVÁK, D., ed. et al. MKN-10: mezinárodní statistická klasifikace nemocí a přidružených zdravotních problémů: desátá revize: obsahová aktualizace k 1.1.2018. Tabelární část. Praha: Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR, 2018. 877 stran. ISBN 978-80-7472-168-7. ŠVESTKOVÁ, O., PFEIFFER, J. Mezinárodní klasifikace funkčních schopností, disability a zdraví: MKF: výukový materiál. První vydání. Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 2009. 63 stran. VALENTA, M. a kol. Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Vydání 1. Praha: Grada, 2020. 218 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-0621-9. VITÁSKOVÁ, K. a kol. Vybrané otázky logopedického výzkumu ve vývojovém náhledu: výzkum poruch verbální a neverbální komunikace, hlasu, řeči a orofaciálních funkcí v kontextu moderní logopedické diagnostiky a terapie. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 195 stran. ISBN 978-80-244-5882-3. ZELINKOVÁ, O. Dyslexie v předškolním věku? 2. vyd. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0194-6 ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace [online]. [Zlín]: [Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně], [2018] [cit. 2022-09-10]. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. 263 s. ISBN 978-80-262-0875-4.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní