Předmět: Poradenství u dítěte se ZP raného věku

« Zpět
Název předmětu Poradenství u dítěte se ZP raného věku
Kód předmětu USS/NPRV
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Haiclová Zuzana, Mgr.
  • Strnadová Anna, Mgr.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Témata pro výuku předmětu: Poradenství a speciální pedagogika se zaměřením na rodinu s dítětem se zdravotním postižením raného věku (PRV). Poradenský proces - cíle, formy, etapy. Cílová skupina. Interdisciplinární pojetí PRV. Práce s diagnózou, typy poradenských aktivit. Osobnost a kompetence poradce pro PRV. Etika a legislativní opora v poradenské praxi PRV. Strategie v partnerství s rodiči v PRV. Metody poradenské práce v PRV. PRV a individuální plánování. Diagnostické nástroje a jejich použití v PRV. Pracoviště zaměřená na PRV - struktura v ČR. Povinná literatura: OPATŘILOVÁ, D. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2006. HRADILKOVÁ, T. Praxe a metody rané péče v ČR?: průvodce sociálním modelem. 2018, Praha: Portál. PRETIS, M., KLOUDOVÁ, V., HRADILKOVÁ, T., & BARLOVÁ, J. Raná péče?: příručka pro teorii a praxi . 2020. Praha: Pasparta. PIAGET, J., BÄRBEL, I. Psychologie dítěte. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-263-8. SOBOTKOVÁ, I. Rodinná resilience. Československá psychologie, 2004, roč. 48, č. 3, s. 233-246 . ISSN 0009-062X SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha : Portál. 2007, 240s. ISBN 80-7367-250-2 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha : Grada. 2009, 104s. ISBN978-80-247-2947-3 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2004. 870 s. ISBN 80-7178-802-3. Doporučená literature: DOMFORS, L-A. Parental involment in educational decision making. International conference procedings. In LAMPROPOULOU, V. (ed.). Inclusion of deaf people in education and society: international perspectives. proceedings of the International conference, 21-22 march 2003, University of Patras. 2005. ISBN 960-630-894-4 HANÁKOVÁ, A., POTMĚŠIL, M., URBANOVSKÁ, E. Faktor času a resilience v rodinách s dítětem se sluchovým postižením. PdF UP Olomouc, E pedagogium, 1, 2012, s. 127 - 142. ISSN 1213-7758 POTMESIL, M., Osobnost dítěte v kontextu vady sluchu. VUP: Olomouc, 2015. ISBN 978-80-244-4729-2 VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří. Praha: Portál, 2000. 521 s. ISBN 80-7178-308-0.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní