Course: Special education counseling - basics

« Back
Course title Special education counseling - basics
Course code USS/NPOZ
Organizational form of instruction Lecture + Exercise
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Michalík Jan, prof. PaedDr. Ph.D.
Course content
unspecified

Learning activities and teaching methods
unspecified
Learning outcomes
Lectures and seminars will be focused on the issue of special educational counseling for selected types of disabilities and age categories according to the study focus. Students will get an expanded view and information about counseling in the Ministry of Education and beyond. Furthermore, the lectures will focus on the following topics: Topics: Special pedagogical consultancy - specifics, competences, target groups Counseling as a process. Counselor vs. client - characteristics, approaches. Specifics of communication in special educational counseling I. Specifics of communication in special education counseling II. Legislation and its reflection in consultancy. Goals and target items in counseling - determination, procedure for implementation. Special pedagogical, psychological and other counseling - intersections and competences. Work with sources of information - anamnestic materials, examination results, activity products. Counselor as a partner in an interdisciplinary concept. Case studies - creation, use, transferability of procedures and conclusions. Specifics of counseling activities in institutional care. Required reading: DRIDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008, 120 s., ISBN 978-80-7367-371-0. HÁJKOVÁ, V. Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením, 1. vydání, Praha: Somatopedická společnost, 2009,160 s. ISBN 978-80-904464-0-3. HADJ-MOUSSOVÁ, Z. Úvod do speciálního poradenství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2002. NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2009. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7. VALENTA, M. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu poruchy autistického spektra nebo vybraných psychických onemocnění. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5713-0. VRBOVÁ, R. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3. ČADOVÁ, Eva. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5711-6.

Prerequisites
unspecified

Assessment methods and criteria
unspecified
Recommended literature


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA23) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Special education - counseling (NA24) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Winter