Cílem předmětu je zprostředkování praktických poznatků v oblasti intervence a terapie narušené komunikační schopnosti (NKS) se zaměřením poradenskou činnost speciálních pedagogů, včetně možností jejich konkrétního uplatnění v rámci poradenských aktivit v rámci osob s narušenou komunikační schopností. Výukové teze: Obecné intervenční přístupy u osob s narušenou komunikační schopností s využitím kompenzačních strategií, didaktických, terapeutických, technických i netechnických pomůcek ? obecné i specifické předmětové intervenční postupy (např. jazykové předměty, trivium apod.). Adaptace edukačního prostředí a podpůrné prostředky, opatření pro zabezpečení adekvátního vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností v ČR a v zahraničí. Vazba komplexní intervence u osob s NKS na národní i regionální strategie (MAP, KAP apod.). Principy, metody a prostředky hodnocení žáků a studentů s NKS, specifika, výhody a nevýhody slovního hodnocení, jeho limity. Podpůrná opatření. Intervenční přístupy u osob s NKS ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence (včetně rozvoje senzomotoriky, laterality, respirace a fonace apod.), profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ergoteraputy, sociálními pedagogy apod.). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Méně tradiční, zahraniční a alternativní přístupy a metody v terapii NKS ?Elkonin, kognitivní trénink a neurokognitivní terapie, neurovývojová stimulace, koncepty terapií zaměřených senzorickou integraci, auditivně-stimulační přístupy a další. Evidence-based přístupy. Intervenční přístupy u osob s narušeným vývojem řeči ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ORL a foniatry). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob se získanou neurotickou (psychogenní) nemluvností ve speciálněpedagogické poradenské praxi. Konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými logopedy, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ORL a foniatry). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s narušením článkování řeči (artikulačními poruchami) ve speciálněpedagogické poradenské praxi. konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ORL a foniatry). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe. Intervenční přístupy u osob s poruchami hlasu a/nebo rezonance řeči ve speciálněpedagogické poradenské praxi. konkrétní aktivity, principy, metody a prostředky intervence, profesní mezioborové a meziresortní vztahy a profesní kompetence (se školskými, klinickými logopedy, klinickými a školskými psychology, sociálními pracovníky, primárními pedagogy a předškolními pedagogy, dalšími pedagogickými i nepedagogickými pracovníky, ORL a foniatry). Sdílení příkladů úspěšné i neúspěšné praxe.
|