Cílem disciplíny je připravit studenty na efektivní vytváření požadovaných klíčových kompetencí, které jsou formulovány ve vzdělávacích programech a kurikulárních dokumentech pro edukaci žáků se sluchovým postižením. Seznámit studenty se specifickými postupy, které povedou k dosažení stanovených vzdělávacích cílů při respektování individuálních kognitivních a senzorických dispozic žáků se sluchovým postižením ve výchovných a vzdělávacích zařízení pro sluchově postižené a v podmínkách integrace. Obsahem předmětu je získání souboru poznatků a dovedností ze surdopedické diagnostiky jako obligatorního předpokladu školní úspěšnosti žáků se sluchovým postižením, seznámení se způsoby, prostředky a postupy vytváření funkčního dorozumívacího systému ve vizuálněmotorických a audioorálních komunikačních systémech, které umožní žákovi se sluchovým postižením získat náležité klíčové kompetence. Tematické okruhy: Specifika procedurální stránky posuzování speciálních vzdělávacích potřeb žáků se sluchovým postižením. Diagnostické domény, nástroje surdopedické diagnostiky. Kompetence pro realizaci diferenciální diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. Vytváření klíčových kompetencí žáků v kontextu druhu a stupně sluchového postižení. Postupy, způsoby a prostředky vytváření jazykové kompetence ? audioorální komunikační systémy. Psycholingvistické aspekty komunikace žáků se sluchovým postižením, charakteristické rysy mluvní produkce. Postupy, způsoby a prostředky vytváření jazykové kompetence ? vizuálněmotorické komunikační systémy. Specifika rozvoje zrakové a sluchové percepce žáků se sluchovým postižením. Povinná literatura: BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření ? dílčí část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UP, 2020. DOUŠOVÁ, V., KRATOCHVÍLOVÁ, K., MOTEJZÍKOVÁ, J Být neslyšící nemusí být problém - Jak postupovat při výchově dětí se sluchovým postižením: postřehy z psychologické poradny. Praha: Centrum pro dětský sluch Tamtam, 2014. KUČERA, P. Žák se sluchovým postižením v procesu integrace. In JEŘÁBKOVÁ, K. a kol. Školská integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. 1. vydání. Olomouc: UP, 2013. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření ? obecná část. Pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Olomouc: UP, 2020. MUKNŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Granada, 2014. POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. 1. vydání. Olomouc: UP, 2012. VALENTA, M., MICHALÍK, J. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. 1. vyd. Olomouc: UP, 2012. ZAPLETALOVÁ, J. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika v pedagogicko-psychologických poradnách. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006.
|