Předmět je zaměřen na identifikaci příčin vedoucích k oslabení zrakových funkcí a ke zrakovému postižení, které se promítají do školní neúspěšnosti a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Příčiny školní neúspěšnosti s potřebou PO 1. stupně identifikují vyučující a školní poradenští specialisté (speciální pedagogové, u žáků s potřebou PO ve 2.-5. stupni diagnostiku zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ ( SPC pro žáky se ZP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice dopadů zrakového znevýhodnění a zrakového postižení do vzdělávání, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační a kompenzační) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se ZP v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob se ZP. - Dopady oslabení zrakového vnímání a zrakového postižení do vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika ZP v České republice (s využitím diagnostických manuálů MKN, MKF a DSM). - Vzdělávací systém pro žáky se ZP - se zamřením na předškolní, základní i střední vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky a dospělé s ZP (včetně poradenství realizovaného pro tuto cílovou skupinu v sociálních službách - zvlášť pro oby osleplé) - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky ZP v České republice. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky ZP - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti ZP. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s ZP - Charakteristika vícečetného postižení (ve spojení s MP a sd sluchovým postižením). - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby se ZP. Povinná literatura: BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření: obecná část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8. JANKOVÁ, J. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5694-2. RŮŽIČKOVÁ, K., VÍTOVÁ, J. Vybrané kapitoly z tyflopedie a surdopedie nejen pro speciální pedagogy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. ISBN 978-80-7435-424-3. JANKOVÁ, J., a kol.. Metodika kariérového poradenství pro žáky se zrakovým postižením. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6121-2. Dostupné z: https://karierazp.upol.cz/metodiky-karieroveho-poradenstvi/metodiky/ MAŠTALÍŘ, J., MAŠTALÍŘOVÁ, D., ŠKOPOVÁ, V., BASLEROVÁ, P. Rukověť kariérového poradce žáků se SVP - individuální plánování a tranzitní program. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6089-5. JANKOVÁ, J., a kol. Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka se zrakovým postižením. 2022. [online]. Dostupné z: https://karierazp.upol.cz/publikacni-vystupy/analyzy/
|