Předmět: Diagnostika a poradenství u žáků s tělesným postižením

« Zpět
Název předmětu Diagnostika a poradenství u žáků s tělesným postižením
Kód předmětu USS/NDPO
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Jurkovičová Petra, Mgr. Ph.D.
  • Čadová Eva, Mgr.
  • Kantor Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět je zaměřen na identifikaci důsledků tělesného postižení a závažného onemocnění, které zapříčiňují školní neúspěšnost a jsou tak důvodem k nastavení podpůrných opatření. Absence žáků z důvodu nemocnosti se promítají do potřeby 1. stupně PO, kterou identifikují vyučující a školní poradenští specialisté. Závažnější dopady onemocnění a tělesného postižení s potřebou PO ve 2.-5. stupni zaštiťují poradenští pracovníci i ŠPZ (PPP a SPC pro žáky s TP). Studenti budou po absolvování předmětu schopni definovat základní diagnostické nástroje aplikované při diagnostice dopadů tělesného postižení a zdravotního oslabení do vzdělávání, popsat nejčastěji využívané intervenční (reedukační, kompenzační, adaptační, terapeutické a jiné) mechanismy, které jsou součástí strategií vzdělávání těchto skupin žáků. Obsahem výuky budou následující témata: - Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby s TP a závažným onemocněním v resortu školství. - Podrobná charakteristika znevýhodnění včetně specifických zvláštností osob s TP. - Dopady tělesného postižení a zdravotního oslabení na vzdělávání, včetně aplikace jednotlivých oblastí PO relevantních pro tuto cílovou skupinu. - Diagnostika TP v České republice (s využitím manuálů MKN, MKF core-setů). - Vzdělávací systém pro žáky s TP - se zaměřením na předškolní, základní i střední vzdělávání. - Poradenský systém pro žáky a dospělé s TP (včetně poradenství realizovaného pro tuto cílovou skupinu v sociálních službách) - Základní vymezení kompetencí speciálního pedagoga v oblasti diagnostiky TP a zdravotního oslabení v České republice. -Diagnostické domény posouzení míry (hloubky) dopadů TP do vzdělávání. - Diagnostické materiály, jejich dostupnost a spolehlivost. - Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti TP. Základní diagnostické techniky a pomůcky. - Přehled základních intervenčních postupů v rámci podpory žáků s TP a zdravotním oslabením. - Charakteristika vícečetného postižení (ve spojení s TP). - Mezioborová spolupráce v oblasti péče o osoby s TP. Povinná literatura: ČADOVÁ, E. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu tělesného postižení nebo závažného onemocnění: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5711-6. ČADOVÁ, E., a kol. Metodika kariérového poradenství pro žáky s tělesným postižením a závažným onemocněním. [online]. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2022. ISBN 978-80-244-6119-9. Dostupné z: https://karierazp.upol.cz/metodiky-karieroveho-poradenstvi/metodiky/ KOL. AUTORŮ. Analýza uplatnitelnosti absolventů s těžkým postižením na trhu práce v ČR. Obecná část. 2022. [online]. Dostupné z: https://karierazp.upol.cz/publikacni-vystupy/analyzy/ ČADOVÁ, E., a kol. Analýza podmínek a předpokladů úspěšného pracovního uplatnění žáka s tělesným postižením. 2022. [online]. Dostupné z: https://karierazp.upol.cz/publikacni-vystupy/analyzy/ VOSTRÝ, M. Zdravotnický základ pro výuku somatopedie. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, Centrum celoživotního vzdělávání PF UJEP, 2019. ISBN 978-80-7561-207-6. KANTOR, J. Speciální pedagogika osob s omezením pohyblivosti a koncept praxe založené na důkazech. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci (v tisku, pro studium zejména druhá a čtvrtá kapitola). KANTOR, J. a kol. Medicínské aspekty omezení hybnosti. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013. ISBN 978-80-244-3709-5.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní