Předmět (vyučován v angličtině lektorkou působící jako speciální pedagog a dramaterapeut na anglických univerzitách) se zaměřuje na hloubkové porozumění a aplikaci metodologie výzkumu založeného na umění (z angl. arts-based research, dále ABR) prostřednictvím realizace projektu ABR. Předmět navazuje na poznatky z metodologie výzkumu obecně, přičemž studentů vede strukturovaným způsobem k aplikaci teorie ve vlastním projektu, který zrealizují a následně analyzují v seminární práci. Téze předmětu: - Metodologie výzkumu v expresivních terapiích - Teorie a příklady ABR - Projektový management - Návrh a teoretické zdůvodnění projektů - Přehled literatury ABR k vybraným tématům - Validita, reliabilita, důvěryhodnost ABR - ABR metody sběru a analýzy dat - ABR metody prezentace výsledků výzkumu - Prezentace projektů, diskuse Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: DEBOTTON, A., & Armstrong, J. (2014). Umění jako terapie. Zlín: Kniha Zlín. 239 s. ISBN 978-80-747-3161-7. KULKA, J. (2008). Psychologie umění (2. vyd.). Praha: Grada. 440 s. ISBN 978-80-247-7016-1. LEAVY, P. (2020). Method meets art: Arts-based research practice (3. vyd.). New York, NY: Guilford Press. 344 s. ISBN 978-14-625-3897-3. LEAVY, P. (Ed.). (2017). Handbook of arts-based research. New York: Guilford Publications. 738 s. ISBN 978-14-625-2195-1. LESSNER LIŠTIAKOVÁ, I. (2018). Výskum založený na umení v expresívnych terapiách. In Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae, roč. 17, no. 4, pp. 17-25. http://studiascientifica.ku.sk/wp-content/uploads/2018/11/ssf_4_18.pdf LIŠTIAKOVÁ, I. & VALENTA, M. (2015). Evaluace v dramaterapii. Olomouc: Univerzita Palackého. 90 s. ISBN 978-80-244-4723-0. MCNIFF, S. (1998). Art-based research. London: Jessica Kingsley Publishers. 222 s. ISBN 978-18-530-2621-8. Doporučená literatura: SLAVÍK, J., Chrz, V., & Štech, S. (2013). Tvorba jako způsob poznávání. Praha: Karolinum Press. 538 s. ISBN 978-80-246-2335-1. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie (5. vyd.). Praha: Portál, 456 s. ISBN 978-80-262-1715-2.
|