Předmět: Teorie speciální pedagogiky

« Zpět
Název předmětu Teorie speciální pedagogiky
Kód předmětu USS/MTSE
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Jeřábková Kateřina, Mgr. Ph.D.
  • Pryč Krahulcová Kristýna, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět rozvíjí a prohlubuje poznatky a dovednosti získané v bakalářském běhu studia. Zaměřuje se především na činitele procesu speciálněpedagogické intervence, diagnostiky a poradenství v kontextu specifik jednotlivých oblastí ucelené rehabilitace osob se zdravotním postižením či jinou příčinou znevýhodnění. Tato specifika jsou rovněž analyzována dle věku zástupců cílových skupin a dílčích diagnostických kritérií daných respektovaným klasifikačními systémy. Tematické okruhy: - Diagnostická kritéria vybraných diagnostických skupin - Speciálněpedagogická metodologie - Diagnostika v dětském a dospělém věku - Diagnostika jako východisko SPP poradenství - Klinické metody - Standardizované metody - Přístupy a intervenční strategie u vybraných diagnostických skupin Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: DSM 5 (2015). Praha: Portál KAUFFMAN, J. (2017). Handbook of Special Education. Taylor and Francis Ltd. SLOWÍK, J. (2016). Speciální pedagogika. Praha: Grada. SVOBODA, M. (2021). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál. VALENTA, M. (2015). Slovník speciální pedagogiky. Praha: Portál. WÁGNEROVÁ, M. (2000). Psychologie handicapu. Praha: Karolinum. Doporučená literatura: HORNBY, G. (2016). Inclusive Special Education. New York: Springer. MÜLLER, O. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada. NAJBRTOVÁ, K. (2017). Projektivní metody v psychologické diagnostice. Praha: Portál. VALENTA, M. (2014). Přehled speciální pedagogiky. Praha: Portál. VALENTA, M., MÜLLER, O. (2021). Psychopedie. Praha: Parta.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní