Předmět: Terapeutické divadlo

« Zpět
Název předmětu Terapeutické divadlo
Kód předmětu USS/MTDI
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
V rámci dramaterapeutické praxe je požadována divadelní zkušenost. Práce s tělem, hlasem, schopnost dramaturgicky a režijně vést projekt je nezbytně nutná pro dramaterapeutickou praxi. Terapeutické divadlo je specifický přístup k divadlu, jehož cílem je reflektovat vlastní osobnost a s pomocí sebereflexe vytvořit divadelní tvar, který umožní divákovi nahlédnout do pohnutek autora divadla. Introspekce je vyžadována u všech oborů dotýkajících se terapeutického procesu. V tomto případě umožní terapeutické divadlo nahlédnou studentům/autorům vnitřní myšlenkové pochody a tyto přetavit do divadelních obrazů a celistvé divadelní hry. Proces výuky dramaterapie je nezbytně navázán na sebezkušenost a explorace pomocí terapeutického divadla toto umožňuje. Terapeutické divadle v místní provenienci poměrně nová věc. Při výuce a následném představení je možné i veřejnost seznámit s oborem dramaterapie a konat tak osvětu u laické i odborné veřejnosti. Výukové teze: - Veřejné plakátované představení - Sebezkušenost - Dramaturgie a režírování terapeutického divadla - Implementace nových přístupů do dramaterapeutického vzdělávání - Realizace specifického divadelního projektu - Explorace tématu terapeutického divadla Povinná literatura: BETTS, Donna J. a Sarah P. DEAVER. (2019) Art therapy research: a practical guide. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. JENNINGS, S. (1994) The Handbook of Dramatherapy. London: New Fetter. LANDY, R. (1994) Drama therapy: Concepts and practices. Springfield, IL: C. C. Thomas.VALENTA, M. (2021) Dramaterapie. Praha, Grada. LANDY, R., & MONTGOMERY, D. T. (2012). Theatre for change: Education, social action and therapy. Bloomsbury Publishing. PENDZIK, S., EMUNAH, R., & JOHNSON, D. R. (2017). Self in performance. New York: Palgrave Macmillan. Doporučená literatura: JOHNSON, D. R. (1982) Developmental approaches to drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. JONES, P. (1996) Drama as Therapy. London: Routledge. KRATOCHVÍL, S (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. (2021) Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Vydání čtvrté, v Portále třetí. Přeložil Hana DRÁBKOVÁ, přeložil Martin HAJNÝ. Praha: Portál.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní