V rámci dramaterapeutické praxe je požadována divadelní zkušenost. Práce s tělem, hlasem, schopnost dramaturgicky a režijně vést projekt je nezbytně nutná pro dramaterapeutickou praxi. Terapeutické divadlo je specifický přístup k divadlu, jehož cílem je reflektovat vlastní osobnost a s pomocí sebereflexe vytvořit divadelní tvar, který umožní divákovi nahlédnout do pohnutek autora divadla. Introspekce je vyžadována u všech oborů dotýkajících se terapeutického procesu. V tomto případě umožní terapeutické divadlo nahlédnou studentům/autorům vnitřní myšlenkové pochody a tyto přetavit do divadelních obrazů a celistvé divadelní hry. Proces výuky dramaterapie je nezbytně navázán na sebezkušenost a explorace pomocí terapeutického divadla toto umožňuje. Terapeutické divadle v místní provenienci poměrně nová věc. Při výuce a následném představení je možné i veřejnost seznámit s oborem dramaterapie a konat tak osvětu u laické i odborné veřejnosti. Výukové teze: - Veřejné plakátované představení - Sebezkušenost - Dramaturgie a režírování terapeutického divadla - Implementace nových přístupů do dramaterapeutického vzdělávání - Realizace specifického divadelního projektu - Explorace tématu terapeutického divadla Povinná literatura: BETTS, Donna J. a Sarah P. DEAVER. (2019) Art therapy research: a practical guide. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. JENNINGS, S. (1994) The Handbook of Dramatherapy. London: New Fetter. LANDY, R. (1994) Drama therapy: Concepts and practices. Springfield, IL: C. C. Thomas.VALENTA, M. (2021) Dramaterapie. Praha, Grada. LANDY, R., & MONTGOMERY, D. T. (2012). Theatre for change: Education, social action and therapy. Bloomsbury Publishing. PENDZIK, S., EMUNAH, R., & JOHNSON, D. R. (2017). Self in performance. New York: Palgrave Macmillan. Doporučená literatura: JOHNSON, D. R. (1982) Developmental approaches to drama therapy. In The Arts in Psychotherapy. JONES, P. (1996) Drama as Therapy. London: Routledge. KRATOCHVÍL, S (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, YALOM, Irvin D. a Molyn LESZCZ. (2021) Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Vydání čtvrté, v Portále třetí. Přeložil Hana DRÁBKOVÁ, přeložil Martin HAJNÝ. Praha: Portál.
|