Předmět se zaměřuje na jednu ze základních forem psychoterapeutického působení s akcentem na její využitelnost v oblasti speciální pedagogiky a dramaterapii. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Praktická část výuky vychází z premisy, že jedním z předpokladů úspěšné práce s lidmi je dobrá znalost sebe sama a porozumění svým schopnostem. Téze předmětu: - Vymezení základních pojmů (terapeut, klient, koterapeut, skupinová dynamika, koheze, tenze, projekce, katarze aj.) - Cíle a formy skupinové psychoterapie, základní pravidla práce ve skupině - Faktory ovlivňující skupinovou dynamiku - Organizace terapeutické skupiny - Účinné faktory skupinové psychoterapie - Skupinové role, formy a způsoby vedení skupiny terapeutem - Vybrané techniky práce, vhodné a využitelné pro práci se skupinou. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: COREY, G. et al. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové psychoterapii. Praha: Portál. 246 s. ISBN 80-7367-160-3. HARGAŠOVÁ, M. a kol. (2009). Skupinové poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 261 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2642-7. KRATOCHVÍL, S. (2007). Příběhy terapeutických skupin. Praha: Triton. 266 s. Psyché; sv. č. 50. ISBN 978-80-7254-934-4. KRATOCHVÍL, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 297 s. ISBN 80-7262-347-8. PRAŠKO, J. et al. (2019). Skupinová kognitivně-behaviorální terapie. Praha: Grada Publishing, 379 stran. ISBN 978-80- 271-0496-3. RŮŽIČKA, J. ed. (2011). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. 1. vyd. V Praze: Triton, 341 s. Psyché; sv. č. 72. ISBN 978-80-7387-467-4. YALOM, I., D. A LESZCZ, M, (2021). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál. 734 stran. ISBN 978-80-262- 1848-7. Doporučená literatura: RIEGER, Z. (2007). Loď skupiny: inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Praha: Portál. 206 s. ISBN 978-80-7367-222-5. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie (5. vyd.). Praha: Portál, 456 s. ISBN 978-80-262-1715-2.
|