Předmět: Skupinová psychoterapie

« Zpět
Název předmětu Skupinová psychoterapie
Kód předmětu USS/MSPT
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na jednu ze základních forem psychoterapeutického působení s akcentem na její využitelnost v oblasti speciální pedagogiky a dramaterapii. Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Praktická část výuky vychází z premisy, že jedním z předpokladů úspěšné práce s lidmi je dobrá znalost sebe sama a porozumění svým schopnostem. Téze předmětu: - Vymezení základních pojmů (terapeut, klient, koterapeut, skupinová dynamika, koheze, tenze, projekce, katarze aj.) - Cíle a formy skupinové psychoterapie, základní pravidla práce ve skupině - Faktory ovlivňující skupinovou dynamiku - Organizace terapeutické skupiny - Účinné faktory skupinové psychoterapie - Skupinové role, formy a způsoby vedení skupiny terapeutem - Vybrané techniky práce, vhodné a využitelné pro práci se skupinou. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: COREY, G. et al. (2006). Techniky a přístupy ve skupinové psychoterapii. Praha: Portál. 246 s. ISBN 80-7367-160-3. HARGAŠOVÁ, M. a kol. (2009). Skupinové poradenství. Vyd. 1. Praha: Grada, 261 s. Psyché. ISBN 978-80-247-2642-7. KRATOCHVÍL, S. (2007). Příběhy terapeutických skupin. Praha: Triton. 266 s. Psyché; sv. č. 50. ISBN 978-80-7254-934-4. KRATOCHVÍL, S. (2005). Skupinová psychoterapie v praxi. 3., dopl. vyd. Praha: Galén, 297 s. ISBN 80-7262-347-8. PRAŠKO, J. et al. (2019). Skupinová kognitivně-behaviorální terapie. Praha: Grada Publishing, 379 stran. ISBN 978-80- 271-0496-3. RŮŽIČKA, J. ed. (2011). Komunitní a skupinová psychoterapie v české perspektivě. 1. vyd. V Praze: Triton, 341 s. Psyché; sv. č. 72. ISBN 978-80-7387-467-4. YALOM, I., D. A LESZCZ, M, (2021). Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál. 734 stran. ISBN 978-80-262- 1848-7. Doporučená literatura: RIEGER, Z. (2007). Loď skupiny: inspirace pro současné i budoucí lodivody ve skupinové terapii. Praha: Portál. 206 s. ISBN 978-80-7367-222-5. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie (5. vyd.). Praha: Portál, 456 s. ISBN 978-80-262-1715-2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. The condition for awarding credit is at least 80% active participation in seminars/exercises. - Study results (ability to connect theory and practice) will be verified through the completion of individually assigned tasks.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní