Anotace: Předmět nabízí úvod do teorie senzorické integrace podle Jean Ayresovej. Na základě porozumění senzorickým systémem a principem senzorického zpracování studenti vstoupí dovednosti aplikovat senzorické strategie v kontextu speciální-pedagogického působení a kompetencí. K absolvování předmětu je nutná účast na seminářích a odevzdání seminární práce Analýza senzorických potřeb dítěte a návrh strategií. Cíle: - Porozumět tomu, jak funguje senzorické zpracování v oblastech sedmi smyslových systémů (vizuální, auditivní, čichový, chuťový, taktilní, proprioceptivní, vestibulární) a jak ovlivňuje aktivity každodenního života. - Porozumět poruchám senzorického zpracování (hyper- a hyposenzitivita). - Nabýt dovednosti orientační diagnostiky senzorického zpracování. - Získat schopnost analyzovat chování dítěte ze senzorického hlediska. - Nabýt dovednost navrhnout přiměřené senzorické strategie využitelné ve školním a domácím prostředí. Povinná literatura: AYRES, A. J. 2005. Sensory integration and the child: Understanding hidden sensory challenges. Western Psychological Services. ISBN 978-0874244373. ČERVENKOVÁ, B. 2017. Multimodální přístup v terapii dětí s funkční dysfagií. In Listy klinické logopedie, roč. 1, č. 2, s. 3-17. https://casopis.aklcr.cz/contents/lkl/2017/02.pdf KRANOWITZ, C. 2016. The out-of-sync child grows up : Coping with sensory processing disorder in the adolescent and young adult years. New York: Penguin. ISBN 978-0399176319. KRANOWITZ, C. S. 2005. The Out-of-Sync Child. Recognizing and Coping with Sensory Processing Disorder. New York: Penguin Group. ISBN 978-0399531651. SCHAAF, R. C., & MAILLOUX, Z. 2015. Clinician's guide for implementing Ayres sensory integration: Promoting participation for children with autism. AOTA Press, The American Occupational Therapy Association, Incorporated. ISBN 978-1569003657.
|