Předmět navazuje a dále prohlubuje problematiku jedinců s poruchou intelektu, poruchou autistického spektra či jinou duševní poruchou. Cílem studijního předmětu je podpořit studenty dalšími teoretickými znalostmi i praktickými zkušenostmi ve vazbě na vědní obor psychopedie, respektive její vybrané části ? výukové teze níže. Výukové teze: - Specifika osobnosti jedince s MP a PAS - Oslabení kognitivního vývoje a deficity dílčích funkcí ? vymezení, diagnostika, intervence / reedukace - Výchova dítěte s MP v rodině. - Institucionální předškolní výchova dětí s MP - Institucionální školní výchova žáků s MP - Výchova v zařízeních sociální péče pro osoby se ZP. - Psychopedické poradenství ? školská poradenská zařízení, školní poradenské pracoviště, poradenští pracovníci školy, poradenství v sociálních službách Povinná literatura: BENDOVÁ, P., Zikl, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3. BLAŽKOVÁ, A. et al. (2020). Co teď a co potom?: průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s., 111 s. ISBN 978-80-88178-08-8. ČERNÁ, M. a kol. (2015). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7. DUŠEK, K. a VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing. 646 s. ISBN 978-80-247-4826-9. KOZÁKOVÁ, Z., KREJČÍŘOVÁ, O., MULLER, O. (2013). Charakteristika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 111 s. ISBN 978-80-244-3712-5. MAŠTALÍŘ, J. (2021). Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 297 stran. ISBN 978-80-244-5953-0. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK P. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP I. (hmotněprávní a procesně právní standardy činnosti SPC), Olomouc: UP. MULLERr, O. (2002). Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 87 s. ISBN 80-244-0207-6. RABOCH, J. ed. et al. (2015). DSM-5?: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 1032 stran. ISBN 978-80-86471-52-5. THOROVÁ, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 493 s. ISBN 978-80-262-0768-9. VALENTA, M. et al. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada, 387 s. ISBN 978-80-271-0378-2. VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 218 s. ISBN 978-80-271-0621-9. VALENTA, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením, Olomouc. Vydavatelství UP. ISBN 978-80-244-3055-3 VALENTA, M., MICHALÍK, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 95 s. ISBN 978-80-244-3161-1. ZIKL, P., BENDOVÁ, P. (214). Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 151 s. ISBN 978-80-7435-514-1.
|