Předmět: Psychopedie 1

« Zpět
Název předmětu Psychopedie 1
Kód předmětu USS/MPS1
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Maštalíř Jaromír, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
  • Pastieriková Lucia, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na oblast jedinců s poruchou intelektu, poruchou autistického spektra či jinou duševní poruchou. Cílem studijního předmětu je podpořit studenty, kteří již disponují určitými teoretickými znalostmi o praktické zkušenosti formou různých cvičení a příkladů, ve vazbě na vědní obor psychopedie, respektive její vybrané části - výukové teze níže. Výukové teze: - Současná psychopedická odborná terminologie (tuzemská i zahraniční). - Postavení osob s mentálním postižením, poruchou autistického spektra či jinou duševní poruchou v současné společnosti. - Psychopedie v kontextu mezinárodních klasifikačních systémů (MKN-11, DSM V., SIS). - Psychopedická diagnostika. - Terapeutické a expresivní přístupy k cílové skupině psychopedie v kontextu jejich osobnostních zvláštností. - Psychopedické poradenství v rámci jednotlivých resortů. - Oslabení kognitivního výkonu a deficity dílčích funkcí - vymezení, diagnostika, intervence / reedukace. - Systém a struktura podpůrných opatření pro děti a žáky s mentálním postižením a s oslabením kognitivního výkonu. Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: BENDOVÁ, P., ZIKL, P. (2011). Dítě s mentálním postižením ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada Publishing, 144 s. ISBN 978-80-247-3854-3. BLAŽKOVÁ, A. et al. (2020). Co teď a co potom?: průvodce pro pečující o člověka s mentálním postižením. Praha: Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s., 111 s. ISBN 978-80-88178-08-8. ČERNÁ, M. a kol. (2015). Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 222 s. ISBN 978-80-246-3071-7. DUŠEK, K. A VEČEŘOVÁ-PROCHÁZKOVÁ, A. (2015). Diagnostika a terapie duševních poruch. Praha: Grada Publishing. 646 s. ISBN 978-80-247-4826-9. KOZÁKOVÁ, Z., KREJČÍŘOVÁ, O., MÜLLER, O. (2013). Charakteristika dospívání a dospělosti osob s mentálním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 111 s. ISBN 978-80-244-3712-5. MICHALÍK, J., BASLEROVÁ, P., HANÁK P. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP I. (hmotněprávní a procesně právní standardy činnosti SPC), Olomouc: UP. MÜLLER, O. (2002). Lehká mentální retardace v pedagogickopsychologickém kontextu. Vyd. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 87 s. ISBN 80-244-0207-6. RABOCH, J. ed. et al. (2015). DSM-5?: diagnostický a statistický manuál duševních poruch. Praha: Hogrefe - Testcentrum, 1032 stran. ISBN 978-80-86471-52-5. THOROVÁ, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 493 s. ISBN 978-80-262-0768-9. VALENTA, M. et al. (2018). Mentální postižení. Praha: Grada, 387 s. ISBN 978-80-271-0378-2. VALENTA, M. a kol. (2020). Znevýhodněný žák: deficity dílčích funkcí a oslabení kognitivního výkonu. Praha: Grada, 218 s. ISBN 978-80-271-0621-9. VALENTA, M., MICHALÍK, J. (2012). Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb u dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 95 s. ISBN 978-80-244-3161-1. Doporučená literatura: MAŠTALÍŘ, J. (2021). Kam dál?: ukončování školní docházky a plánování přechodu u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 297 stran. ISBN 978-80-244-5953-0. VALENTa, M. a kol. (2012). Katalog posuzování míry SVP II. pro žáky s mentálním postižením, Olomouc. Vydavatelství UP. ISBN 978-80-244-3055-3 ZIKL, P., BENDOVÁ, P. (214). Speciálně pedagogický výkladový slovník: (somatopedie, psychopedie, logopedie). Vyd. 1. Hradec Králové: Gaudeamus, 151 s. ISBN 978-80-7435-514-1.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní