Předmět: Expresivní terapie

« Zpět
Název předmětu Expresivní terapie
Kód předmětu USS/METE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Holzer Lubomír, PaedDr.
  • Müller Oldřich, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Disciplína je zaměřena na přehled v Arteterapii v širším slova smyslu a její propojení na základní psychoterapeutické principy, formy a účinné faktory, základy poetoterapie, muzikoterapie. Navazuje na vědomosti i dovednosti získané v bakalářském studiu. V rámci studia by měl student nabýt teoretických informací o terapeuticko formativních přístupech v práci s vybranými klienty speciální pedagogiky. Výukové teze: - Arteterapie v širším a užším kontextu - Využití exprese v "klasických" psychoterapeutických školách - Biblioterapie a poetoterapie - Muzikoterapie a její využití ve speciální pedagogice - Terapeutické využití tance a pohybu - Dramaterapie a poetoterapie - Techniky práce s klientskými skupinami - Interdisciplinarita v rámci expresivních terapií Studijní literatura a studijní pomůcky: Povinná literatura: DOSEDLOVÁ, J. (2012). Terapie tancem: role tance v dějinách lidstva a v současné psychoterapii. Vyd. 1. Praha: Grada, 184 s. ISBN 978-80-247-3711-9. KANTOR, J. et al. (2015). Muzikoterapie a arteterapie pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Opava: Slezská univerzita, 111 s. ISBN 978-80-7510-095-5. KANTOR, J. a kol. (2016). Společné a rozdílné v uměleckých kreativních terapiích. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 462 s. ISBN 978-80-244-5124-4. KANTOR, J. a kol (2009). Základy muzikoterapie. Vyd. 1. Praha: Grada, 295 s. ISBN 978-80-247-2846-9. MÜLLER, O. a kol. (2020). Metodika expresivních přístupů u žáků se specifickými vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 272 s. ISBN 978-80-244-5749-9. MÜLLER, O., a kol. (2014). Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada, 508 s. ISBN 978-80-247- 4172-7. 978-80-906198-2-1. POLÍNEK, M. D. a kol. (2020). Teatroterapeutické a skazkoterapeutické přístupy: pro literárně-dramatické obory. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 106 s. ISBN 978-80-244-5748-2. SVOBODA, P. (2007). Poetoterapie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 187 s. ISBN 978-80-244-1682-3. Doporučená literatura: KANTOR, J. a kol. (2014). Kreativní přístupy v rehabilitaci osob s těžkým kombinovaným postižením: výzkumy, teorie a jejich využití v edukaci a terapiích. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 228 s. ISBN 978-80-244-4358- 4. ŠOBÁŇOVÁ, P. (2019). Výtvarný projev a disabilita: kořeny a současnost proinkluzivní didaktiky výtvarné výchovy. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 182 s. ISBN 978-80-244-5561-7. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie. Praha: Portál, 399 s. ISBN 978-80-262-1715-2. ŽENATÁ, K. (2021). Obrazy z cest: obrazy, imaginace a snění v arteterapii. Praha: Kolem, 172 stran. ISBN 978-80- 905949-8-2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní