Předmět: Etopedie 2

« Zpět
Název předmětu Etopedie 2
Kód předmětu USS/MET2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Psota Pavel, Mgr.
  • Orság Libor, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
  • Košíček Jan, PhDr.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je teoretický i praktický vhled do problematiky projevů nápadného, rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince. Bude akcentována základní problematika oboru v jeho užším pojetí - poruchy chování a hyperkinetické poruchy. Tematické okruhy: - Nápadné, rizikové a problémové chování - teoretický a terminologický vhled do problematiky, klasifikační systémy. - Školská legislativa a možnosti integrace žáka se zdravotním a sociálním znevýhodněním, současné otázky řešení inkluzivního vzdělávání v ČR. - Fenomén kázně nekázně ve škole, propojení klimatu ve třídě a kázně, autorita učitele, kázeňské prostředky, opatření podporující kázeň žáků. - Typy rizikového chování a jeho projevy - např. záškoláctví, šikana a projevy agrese, rasismus a xenofobie. - Typy problémového chování a jeho projevy - např. negativismus, lhaní, krádeže, útěky, toulání. - Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Hyperkinetické poruchy - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Agrese a agresivita - etiologie, klasifikace, možnosti intervence. - Šikana - etiologie, vymezení, formy, stadia vývoje, účastníci. Kyberšikana. - Šikana ? strategie první pomoci, školní program proti šikanování, minimalizace šikany, intervenční programy. Povinná literatura: BAJEROVÁ, M., Čáp, M. D., Červenková, M. J., Ježková, M. R., Maléř, M. J., Marková, P. Z., ... & Veselá, M. M. (2009). Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. BENDL, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. ISV. HUTYROVÁ, M. M. (2012). Základy etopedie. ZÁ KLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, 59. HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., & SPĚVÁČEK, J. (2013). Úvod do speciální pedagogiky osob s psychosociálním ohrožením a narušením. Univerzita Palackého v Olomouci. HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., & SPĚVÁČEK, J. (2013). Prevence rizikového a problémového chování. Univerzita Palackého v Olomouci. HUTYROVÁ, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Portál. CHYTRÝ, V., MICHALOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I., & PESAT, P. (2016). Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. KREJČÍŘOVÁ, D., & ŘÍČAN, P. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada. MICHAL, M. (2018). Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Grada Publishing as. http://www.minimalizacesikany.cz/ke-stazeni/odborne-tiskoviny Doporučená literatura: BENDL, S. (2005). Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Triton. Hana, Ž., & Drahomíra, J. (2017). Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: Zápory i klady ADHD v dospělosti. Grada Publishing as.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů. The condition for awarding credit is at least 80% active participation in seminars/exercises. - Study results (ability to connect theory and practice) will be verified through the completion of individually assigned tasks.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní