Předmět: Etopedie 2

« Zpět
Název předmětu Etopedie 2
Kód předmětu USS/MET2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Orság Libor, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Růžička Michal, doc. Mgr. Ph.D.
  • Polínek Martin Dominik, Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je teoretický i praktický vhled do problematiky projevů nápadného, rizikového a problémového chování v kontextu vývoje jedince. Bude akcentována základní problematika oboru v jeho užším pojetí - poruchy chování a hyperkinetické poruchy. Tematické okruhy: - Nápadné, rizikové a problémové chování - teoretický a terminologický vhled do problematiky, klasifikační systémy. - Školská legislativa a možnosti integrace žáka se zdravotním a sociálním znevýhodněním, současné otázky řešení inkluzivního vzdělávání v ČR. - Fenomén kázně nekázně ve škole, propojení klimatu ve třídě a kázně, autorita učitele, kázeňské prostředky, opatření podporující kázeň žáků. - Typy rizikového chování a jeho projevy - např. záškoláctví, šikana a projevy agrese, rasismus a xenofobie. - Typy problémového chování a jeho projevy - např. negativismus, lhaní, krádeže, útěky, toulání. - Poruchy chování - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Hyperkinetické poruchy - klasifikace, terminologie, etiologie, vývojová podmíněnost, možnosti intervence. - Agrese a agresivita - etiologie, klasifikace, možnosti intervence. - Šikana - etiologie, vymezení, formy, stadia vývoje, účastníci. Kyberšikana. - Šikana ? strategie první pomoci, školní program proti šikanování, minimalizace šikany, intervenční programy. Povinná literatura: BAJEROVÁ, M., Čáp, M. D., Červenková, M. J., Ježková, M. R., Maléř, M. J., Marková, P. Z., ... & Veselá, M. M. (2009). Minimalizace šikany: praktické rady pro rodiče. BENDL, S. (2004). Jak předcházet nekázni, aneb, Kázeňské prostředky. ISV. HUTYROVÁ, M. M. (2012). Základy etopedie. ZÁ KLADY SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY, 59. HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., & SPĚVÁČEK, J. (2013). Úvod do speciální pedagogiky osob s psychosociálním ohrožením a narušením. Univerzita Palackého v Olomouci. HUTYROVÁ, M., RŮŽIČKA, M., & SPĚVÁČEK, J. (2013). Prevence rizikového a problémového chování. Univerzita Palackého v Olomouci. HUTYROVÁ, M. (2019). Děti a problémy v chování: etopedie v praxi. Portál. CHYTRÝ, V., MICHALOVÁ, Z., PEŠATOVÁ, I., & PESAT, P. (2016). Determinanty inkluzivního vzdělávání dětí s ADHD. KREJČÍŘOVÁ, D., & ŘÍČAN, P. (2006). Dětská klinická psychologie. Praha, Grada. MICHAL, M. (2018). Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Grada Publishing as. http://www.minimalizacesikany.cz/ke-stazeni/odborne-tiskoviny Doporučená literatura: BENDL, S. (2005). Ukázněná třída, aneb, Kázeňské minimum pro učitele. Triton. Hana, Ž., & Drahomíra, J. (2017). Nepozornost, hyperaktivita a impulzivita: Zápory i klady ADHD v dospělosti. Grada Publishing as.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní