Předmět: Dramaterapeutické přístupy 2

« Zpět
Název předmětu Dramaterapeutické přístupy 2
Kód předmětu USS/MDP2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kosek Petr, Mgr.
  • Vávra Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Tento předmět v návaznosti na ?Dramaterapeutické přístupy I.? rozvíjí znalosti studentů o další vybrané dramaterapeutické přístupy. Primárním cílem předmětu je zkoumání dramaterapeutického procesu a jeho dílčím funkcím ve vztahu ke klientovi. Předmět předpokládá propojení specifik procesu v dramaterapii s psychoterapeutickým kontextem. V rámci předmětu bude brán primárně zřetel na dva zahraniční přístupy a to Neurodramatickou hru (NDP) a paradigma Embodiment - Projekce - Role (EPR) od Sue Jennings. NDP je syntézou vývoje hry, teorie attachmentu a neurobiologie. Z toho důvodu je součástí výuky i povinná studijní literatura k teorii attachmentu a neurobiologie. Nedílnou součástí předmětu je také zkoumání teoretického vztahu EPR k dalším dramaterapeutickým přístupům a jejich vzájemné provázání. Očekávané výstupy: ? Porozumění procesu v dramaterapii ? Transteoretický model dramaterapie ? Proces v dramaterapii v komparaci s procesem v psychoterapii ? Teorie vtzahu a vazeb v kontextu terapie ? Teorie distancování a katarze v dramaterapii ? Studenti znají základy NDP a EPR ? Studenti jsou kompetentní sledovat vývoj hry, sledovat vývojovou úroveň klientů a podle toho aplikovat vhodné dramatické prostředky. Povinná literatura: Armstrong, C. R., Rozenberg, M., Powell, M. A., Honce, J., Bronstein, L., Gingras, G., & Han, E. (2016). A step toward empirical evidence: Operationalizing and uncovering drama therapy change processes. The Arts in Psychotherapy, 49, 27?33. CASSIDY, S. (2013). An exploration of the processes that underlie change in dramatherapy: A grounded theory analysis [DClinPsy, University of Glasgow]. https://eleanor.lib.gla.ac.uk/record=b2996931 EMUNAH, R. (2020). Acting for real: Drama therapy process, technique, and performance (2nd edition). Routledge. EMUNAH, R., & JOHNSON, D. R. (2009). Current Approaches in Drama Therapy. Charles C Thomas. GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. 213 s. ISBN 978-80-200-1519-8. JENNINGS, S. (2011). Healthy attachment and neurodramatic play. Jessica Kingsley Publishers. PERRY, B., SZALAVITZ, M. (2016). Chlapec, kterého chovali jako psa. Praha: Portál. PITRUZZELLA, S. (2016). Drama, Creativity and Intersubjectivity: The Roots of Change in Dramatherapy (1st edition). Routledge. VALENTA, M. a kol. (2021). Dramaterapie (5. vyd.). Praha: Portál. VÁVRA, J. (2021). Process of the change in drama therapy process. Rozvoj kognitivních schopností nejen ve specific pedagogic context , 57. VRTBOVSKÁ, P. (2010). O ztraceném dítěti a cestě do bezpečí. Natama. Doporučená literatura: KOSEK, P. (2021) Neurodramatická hra a embodiment ? projekce ? role: Dvě paradigmata rozvíjející dramatickou výchovu v mateřské škole. Časopis Tvořivá dramatika ročník XXXII, č. 2.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Dramaterapie (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní