Předmět: Surdopedické praktikum

« Zpět
Název předmětu Surdopedické praktikum
Kód předmětu USS/LSUP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Quittová Jana, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kučerová Lenka, Bc.
  • Souralová Eva, doc. PhDr. Ph.D.
  • Kučerová Lenka, RNDr.
  • Kučera Pavel, Mgr. BcA. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem disciplíny je ovládání českého znakového jazyka a prstové abecedy. Dokonalé využití vizuálněmotorických komunikačních technik. Součástí výuky je praktické osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením a s jedinci.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je celkový přehled učiva z oblasti audioorálních a vizuálněmotorických komunikačních technik. Součástí výuky je praktické osvojení specifických dorozumívacích dovedností nezbytných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením a s jedinci s dalším přidruženým postižením zraku, intelektu a hybnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Znalost základů českého znakového jazyka a prstové abecedy (jednoruční a obouruční).

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • KOMORNÁ, M. (2008). Psaná čeština českých neslyšících - čeština jako cizí jazyk. Praha: CKTZJ.
  • KRAHULCOVÁ, B. (2002). Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum.
  • LANGER, J. a kol. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (1. a 2. díl).. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • LANGER, J. a kol. (2005). Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (3. a 4. díl).. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • POTMĚŠIL, M. (1992). Prstová abeceda. Praha: FRPSP.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. (1997). Učíme se českou znakovou řeč.. Praha: Septima.
  • RŮŽIČKOVÁ, M. (1998). Znakuj, znakujme, znakujte.. ASNEP.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Letní