Název předmětu | Surdopedie 2 |
---|---|
Kód předmětu | USS/LSR2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Výukové teze: " Surdopedie jako vědní obor, předmět a cíle pedagogiky sluchově postižených, interdisciplinární vztahy. Provázanost surdopedie a logopedie. Postavení logopeda v interdisciplinárních týmech edukačního, klinického a poradenského charakteru v ČR i zahraničí. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - preceptorát - španělská, anglická, holandská a německá škola. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - vznik institucí, francouzská škola,vídeňská a pražská škola, milánský kongres. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - vznik zájmu u edukaci a reedukaci sluchu, vliv vzniku protetických pomůcek, koncepty včasné eduakace jedinců se sluchovým postižením, mateřské metody, vznik filozofie totální komunikace a bilingvního přístupu. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Význam sluchu a sluchového vnímání pro člověka, Základní pojmy v surdopedii s významem v logopedické intervenci - sluchové prahy, sluchová adaptace, akustické pozadí, směrové slyšení, apod. " Fyziologie sluchového analyzátoru a sluchového vnímání - aplikace poznatků z propedeutických disciplín. Odborná terminologie v surdopedii. Zpracování akustické informace v mozku. Terminologie a základy prevence vzniku sluchového postižení., presbyakusis. " Klasifikace v oblasti sluchového postižení z pohledu logopeda (komparace v rámci jednotlivých pojetí - medicínské, speciálně-pedagogické, WHO- 10. revize, DSM IV.) - zařazení do systému jiných forem narušení komunikační schopnosti, diferenciálně-diagnostické vazby. " Etiologie patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání. Genetika a sluchové postižení, " vrozené syndromy mající v klinickém obrazu sluchové postižení, popřípadě spojené s duálním " postižením či narušením orofaciální oblasti. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci. Aplikace poznatků z ontogeneze řeči. Specifika jednotlivých fází ontogeneze řeči jedinců se sluchovým postižením, charakteristika rozdílů v období rané vokalizace. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci v jednotlivých složkách orální komunikace. Specifika odlišných charakteristik respirace, fonace, rezonance, artikulace u jedinců se sluchovým postižením. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti. Specifika v rovině foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické. " Vstupní diagnostika sluchového postižení z pohledu logopeda, screening, depistáž, včasná intervence. Diagnostické vyšetřovací metody objektivní a subjektivní. Role logopeda v diagnostice sluchových vad. " Role logopeda v edukaci sluchu, jednotlivé stupně poslechových dovedností a sluchového vnímání v edukaci a reedukaci sluchu. Podíl logopeda na intervenci v rámci kochleární implantace, základní přístupy a metodické přístupy.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |