Předmět: Surdopedie 2

« Zpět
Název předmětu Surdopedie 2
Kód předmětu USS/LSR2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šlesingrová Eliška, Mgr.
  • Tumová Martina, Mgr.
  • Grohmannová Jana, Mgr.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zvědělíková Jana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Výukové teze: " Surdopedie jako vědní obor, předmět a cíle pedagogiky sluchově postižených, interdisciplinární vztahy. Provázanost surdopedie a logopedie. Postavení logopeda v interdisciplinárních týmech edukačního, klinického a poradenského charakteru v ČR i zahraničí. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - preceptorát - španělská, anglická, holandská a německá škola. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - vznik institucí, francouzská škola,vídeňská a pražská škola, milánský kongres. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Historický nástin vývoje péče o osoby se sluchovým postižením - vznik zájmu u edukaci a reedukaci sluchu, vliv vzniku protetických pomůcek, koncepty včasné eduakace jedinců se sluchovým postižením, mateřské metody, vznik filozofie totální komunikace a bilingvního přístupu. Významné osobnosti jednotlivých období a škol, přínos k aktuálním přístupům. " Význam sluchu a sluchového vnímání pro člověka, Základní pojmy v surdopedii s významem v logopedické intervenci - sluchové prahy, sluchová adaptace, akustické pozadí, směrové slyšení, apod. " Fyziologie sluchového analyzátoru a sluchového vnímání - aplikace poznatků z propedeutických disciplín. Odborná terminologie v surdopedii. Zpracování akustické informace v mozku. Terminologie a základy prevence vzniku sluchového postižení., presbyakusis. " Klasifikace v oblasti sluchového postižení z pohledu logopeda (komparace v rámci jednotlivých pojetí - medicínské, speciálně-pedagogické, WHO- 10. revize, DSM IV.) - zařazení do systému jiných forem narušení komunikační schopnosti, diferenciálně-diagnostické vazby. " Etiologie patologických odchylek v oblasti sluchového vnímání. Genetika a sluchové postižení, " vrozené syndromy mající v klinickém obrazu sluchové postižení, popřípadě spojené s duálním " postižením či narušením orofaciální oblasti. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci. Aplikace poznatků z ontogeneze řeči. Specifika jednotlivých fází ontogeneze řeči jedinců se sluchovým postižením, charakteristika rozdílů v období rané vokalizace. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci v jednotlivých složkách orální komunikace. Specifika odlišných charakteristik respirace, fonace, rezonance, artikulace u jedinců se sluchovým postižením. " Vliv sluchového postižení na orální komunikaci v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti. Specifika v rovině foneticko-fonologické, morfologicko-syntaktické, lexikálně-sémantické a pragmatické. " Vstupní diagnostika sluchového postižení z pohledu logopeda, screening, depistáž, včasná intervence. Diagnostické vyšetřovací metody objektivní a subjektivní. Role logopeda v diagnostice sluchových vad. " Role logopeda v edukaci sluchu, jednotlivé stupně poslechových dovedností a sluchového vnímání v edukaci a reedukaci sluchu. Podíl logopeda na intervenci v rámci kochleární implantace, základní přístupy a metodické přístupy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní