Název předmětu | Specializace v logopedii 2 |
---|---|
Kód předmětu | USS/LSO2 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními oblastmi základních i doplňujících okruhů týkajících se narušené komunikační schopnosti ve všech věkových kategoriích. Důraz je přitom kladen na aplikaci tuzemských i zahraničních teoretických poznatků s doplněním o ověřené výsledky praktických aktivit logopedů a dalších odborníků podílejících se na komplexní intervenci narušené komunikační schopnosti. Respektována je kongruence oblastí terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, logopedické intervence (terapie), prevence a prognózy. Jedná se o detailnější a komprehenzivnější vhled do problematiky prohlubující a rozšiřující znalosti získané v nižších ročnících studia. Výukové teze: - Narušení fonace. Patologie tvorby lidského hlasu z pohledu komplexní logopedické intervence. Specifický podíl logopeda na prevenci hlasových poruch na všech stupních - syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Speciální logopedická diagnostika a diferenciální diagnostika poruch hlasu. Audiovizuální detekce predromálních, akutních a chronických symptomů poruch hlasu. Využití registračních technik a analýzy záznamu. Interdisciplinární spolupráce. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Specifika intervenčního a terapeutického přístupu logopeda k poruchám hlasu z vývojového hlediska - specifické zvláštnosti preverbálního a verbálního období, odchylky logopedického přístupu k osobám s poruchami hlasu v raném, předškolním, školním, adolescentním věku a v období sénia. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Narušení zvuku orální řeči po stránce rezonance, velofaryngeální insfucience. Etiologické a symptomatologické souvislosti poruch rezonance orální řeči a velofaryngeální insuficience. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Orofaciální rozštěpy a jejich důsledky v oblasti primární i sekundární symptomatologie. Specifika logopedická diagnostiky a intervence v oblasti orofaciálních rozštěpů, včetně prevence vzniku sekundárních či terciárních důsledků. Artikulační diagnostický terapie a fonologické přístupy v rámci intervence palatolálií. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Narušení artikulace orální řeči - dyslálie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti bez organického etiologického podkladu. Etiologické a symptomatologické souvislosti, moderní přístupy k diferenciaci motoricky a fonologicky podložených forem narušení artikulace řeči - orální dyspraxie či apraxie řeči, foneticko-fonologická porucha a další. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Narušení artikulace orální řeči - dyslálie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti, kritický náhled na vybrané historicky i aktuálně podložené přístupy k diagnostice a intervenci dyslálií. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Narušení artikulace orální řeči na podkladě organického poškození CNS - dysartrie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti. Etiologické a symptomatologické souvislosti. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Moderní přístupy diagnostice, diferenciální diagnostice a intervenci narušení artikulace orální řeči na podkladě organického poškození CNS. Přístupy komplexní, přímé a nepřímé. Interdisciplinární spolupráce. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. - Narušení plynulosti řeči. Etiologické a symptomatologické souvislosti.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |