Předmět: Specializace v logopedii 2

« Zpět
Název předmětu Specializace v logopedii 2
Kód předmětu USS/LSG2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Červenková Barbora, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Vrbová Lucie, Mgr.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními oblastmi základních i doplňujících okruhů týkajících se narušené komunikační schopnosti ve všech věkových kategoriích. Důraz je přitom kladen na aplikaci tuzemských i zahraničních teoretických poznatků s doplněním o ověřené výsledky praktických aktivit logopedů a dalších odborníků podílejících se na komplexní intervenci narušené komunikační schopnosti. Respektována je kongruence oblastí terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostiky, logopedické intervence (terapie), prevence a prognózy. Jedná se o detailnější a komprehenzivnější vhled do problematiky prohlubující a rozšiřující znalosti získané v nižších ročnících studia. Výukové teze: " Narušení fonace. Patologie tvorby lidského hlasu z pohledu komplexní logopedické intervence. Specifický podíl logopeda na prevenci hlasových poruch na všech stupních - syntéza poznatků z propedeutických a příbuzných disciplín. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Speciální logopedická diagnostika a diferenciální diagnostika poruch hlasu. Audiovizuální detekce predromálních, akutních a chronických symptomů poruch hlasu. Využití registračních technik a analýzy záznamu. Interdisciplinární spolupráce. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Specifika intervenčního a terapeutického přístupu logopeda k poruchám hlasu z vývojového hlediska - specifické zvláštnosti preverbálního a verbálního období, odchylky logopedického přístupu k osobám s poruchami hlasu v raném, předškolním, školním, adolescentním věku a v období sénia. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Narušení zvuku orální řeči po stránce rezonance, velofaryngeální insfucience. Etiologické a symptomatologické souvislosti poruch rezonance orální řeči a velofaryngeální insuficience. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Orofaciální rozštěpy a jejich důsledky v oblasti primární i sekundární symptomatologie. Specifika logopedická diagnostiky a intervence v oblasti orofaciálních rozštěpů, včetně prevence vzniku sekundárních či terciárních důsledků. Artikulační diagnostický terapie a fonologické přístupy v rámci intervence palatolálií. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Narušení artikulace orální řeči - dyslálie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti bez organického etiologického podkladu. Etiologické a symptomatologické souvislosti, moderní přístupy k diferenciaci motoricky a fonologicky podložených forem narušení artikulace řeči - orální dyspraxie či apraxie řeči, foneticko-fonologická porucha a další. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Narušení artikulace orální řeči - dyslálie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti, kritický náhled na vybrané historicky i aktuálně podložené přístupy k diagnostice a intervenci dyslálií. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Narušení artikulace orální řeči na podkladě organického poškození CNS - dysartrie a příbuzné formy narušení komunikační schopnosti. Etiologické a symptomatologické souvislosti. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Moderní přístupy diagnostice, diferenciální diagnostice a intervenci narušení artikulace orální řeči na podkladě organického poškození CNS. Přístupy komplexní, přímé a nepřímé. Interdisciplinární spolupráce. Aplikace historicky podložených i aktuálních vědecko-výzkumných poznatků. Profilující osobnosti a literatura. " Narušení plynulosti řeči. Etiologické a symptomatologické souvislosti. Moderní přístupy

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní