Předmět: Specifické poruchy učení pro logopedy 2

« Zpět
Název předmětu Specifické poruchy učení pro logopedy 2
Kód předmětu USS/LSC2
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 4
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Urbanovská Eva, Mgr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Hutyrová Miluše, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Výukové teze: " Specifická vývojová porucha lexie - dyslexie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a syptomatologie. Základní etapy vývoje čtenářských dovedností. Metody výuky čtení (včetně alternativních). Výskyt dyslexie v populaci. Pseudodyslexie, hyperlexie, hypolexie, legastenie. " Struktura diagnostiky a diferenciální diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy lexie. Základní diagnostické techniky a pomůcky. Přehled základních intervenčních postupů v rámci korekce specifických vývojových poruch čtení. Základní intervenční pomůcky pro intervenci. " Specifická vývojová porucha grafie - dysgrafie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie. Výskyt v populaci. Vliv dysgrafie na symptomy dalších typů specifických vývojových poruch školních dovedností (vztah dysgrafie a dyspraxie, dysgrafie a dyskalkulie, dyspinxie a atp.). " Dysortografie - symptomatologie, specifičnost terminologického vymezení vzhledem k zahraničí, závislost symptomů dysortografie vzhledem k dalším typům specifických vývojových poruch školních dovedností. " Diagnostika v oblasti specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Základní pomůcky pro diagnostiku. Základní intervenční postupy při korekci specifické vývojové poruchy psaní a pravopisu. Specifika hodnocení. " Specifická vývojová porucha kalkulie - dyskalkulie. Terminologické vymezení, definice, etiologie a symptomatologie. Výskyt v populaci. Vývoj matematických představ. " Přehled základní diagnostických postupů a diferenciální diagnostiky v oblasti specifické vývojové poruchy kalkulie pro logopedy. Základní diagnostické pomůcky. Základní intervenční postupy v oblasti korekce specifické vývojové poruchy kalkulie. Základní pomůcky a materiály pro korekci dyskalkulií. " Stručný přehled tzv. jiných typů specifických vývojových poruch školních dovedností a jejich kombinací. Dyspraxie, dyspinxie a dysmuzie - terminologie, symptomatologie, Možnosti diagnostiky a specifické intervenční postupy v oblasti dyspinxie, dyspraxie a dysmuzie. " Základní oblasti metodiky ovlivňování dílčích funkcí v souvislosti se specifickými vývojovými poruchami učení. Neverbální poruchy učení. Didaktogenní poruchy. " Získané poruchy školních dovedností - alexie, agrafie a akalkulie, agramatismus, apraxie. Jejich logopedická diagnostika a intervence, role logopeda v interdisciplinárním týmu zaměřeném na ovlivňování vývojových i získaných poruch školních dovedností a praxie. " Organizace péče o osoby se specifickými vývojovými poruchami učení. Hodnocení a klasifikace osob se specifickými vývojovými poruchami učení. Legislativní zakotvení, alternativní metody hodnocení a klasifikace. " Legislativní rámec v oblasti organizace péče o osoby se specifickými vývojovými poruchami učení v resortu školství, specifika integrace osob se specifickými vývojovými poruchami učení, individuální vzdělávací plán. " Využití multimédií a softwarových programů k diagnostice a intervenci v oblasti specifických vývojových poruch učení, jejich využití v rámci logopedické intervence s akcentem na komplexní korekci obtíží v oblasti lexie, grafie, kalkulie, praxie a souvisejících obtíží.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Nácvik pohybových a pracovních dovedností
Výstupy z učení
Cílem předmětu je hlubší vhled do oblasti jednotlivých podtypů specifických vývojových, ale i získaných poruch učení s důrazem na logopedickou intervenci a postavení logopeda v týmu komplexní diagnostiky a intervence těchto poruch. Zásady, metody a techniky logopedické intervence u specifických poruch učení - podrobnější vhled do jednotlivých typů. Diagnostický a terapeutický materiál a metodika korekce a edukace u vývojových typů a reedukace u získaných typů poruch lexie, grafie, ortografie a kalkulie a dalších souvisejících poruch. Organizace péče o děti i dospělé se specifickými poruchami učení. Problematika hodnocení a klasifikace. Implementace inovovaných výukových postupů pro demonstraci diagnostiky a terapie vývojových, získaných a atypických neverbálních poruch učení a praxie s využitím moderních pomůcek a diagnostického materiálu (např. diagnostický materiál (MABC baterie), včetně softwaru (např. MENTIO, ios aplikace pro rozvoj dílčích funkcí) (inovace cíle)
Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: Diagnostikovat vývojové a získané typy poruch učení Aplikovat specifické terapeutické postupy vývojových i získaných poruch učení Využívat moderní speciální pomůcky a softwarové aplikace pro diagnostiku a terapii poruch
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 4 Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Zimní