Předmět: Raná péče a poradenství v logopedii a surdopedii

« Zpět
Název předmětu Raná péče a poradenství v logopedii a surdopedii
Kód předmětu USS/LRPP
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Postavení rodiny a dítě s postižením Raná péče jako sociální služba Anamnestická data v práci s rodinou s postižením Individuální plánování v raném věku Plánování a praktické aktivity v rané intervenci Diagnostické závěry mezioborově Speciální pedagog a další pomáhající profese Intervence v raném věku cílová skupina Intervence v raném věku úskalí Diagnóza není hotova co je třeba?

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem tohoto předmětu je uvedení posluchačů do dalších oblastí problematiky práce s rodinou s dítětem s postižením. Kurz je zaměřen metodicky tak, aby pokračováním v praxi mohli posluchači skloubit teorii a praxi. Těžiště bude v metodice a postupech. Konstrukce individuálních plánů by měla být také ověřována v praxi. V rozsahu absolventských kompetencí budou studenti seznámeni se základními okruhy rané intervence, problematikou vedení a forem intervence a mezioborovým pojetím, tedy potenciálními odborníky, se kterými je třeba spolupracovat. Obecné informace přejdou v úzké zaměření návazných témat- jako rodinná konstelace a její vliv na efektivitu intervence, problematika typu a specifik rodin dětských klientů bude doplněna zaměřením na skupinu dětí umístěných v náhradní a institucionální péči. 1. Raná intervence, speciální pedagogika, vztahy a meze, 2. Rodina a dítě s postižením jako cílová skupina intervence. 3. Základní položky intervence - cíle, formy, etapy. 4. Diagnóza - základ intervence. 5. Spolupráce s rodiči a širší rodinou. 6. Kompetence poradce v rané intervenci. Osobnost poradce. 7. Práce s rodinou v náročné situaci. 8. Etika v poradenské praxi. 9. Jak neselhat jako terapeut - poradce. 10. Intervenční program. 11. Strategie v partnerství s rodiči. 12. Resilience a její podpora v rodině. 13. Intervence a individuální plánování.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
Předchozí kurzy speciální pedagogiky a psychologie.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • CAPPONI, V., NOVÁK, T. (1994). Asertivně do života. Praha.
  • HOLMANNOVÁ, J. (2005). Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: SEPTIMA.
  • KLENKOVÁ, J. A KOL. (2005). Diagnostika předškoláka. Brno : MC nakladatelství.
  • OPATŘILOVÁ, D. (2006). Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.. Brno: MU.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní