| Název předmětu | Raná péče a poradenství v logopedii a surdopedii |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/LRPP |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 2 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 2 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Postavení rodiny a dítě s postižením Raná péče jako sociální služba Anamnestická data v práci s rodinou s postižením Individuální plánování v raném věku Plánování a praktické aktivity v rané intervenci Diagnostické závěry mezioborově Speciální pedagog a další pomáhající profese Intervence v raném věku cílová skupina Intervence v raném věku úskalí Diagnóza není hotova co je třeba?
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Cílem tohoto předmětu je uvedení posluchačů do dalších oblastí problematiky práce s rodinou s dítětem s postižením. Kurz je zaměřen metodicky tak, aby pokračováním v praxi mohli posluchači skloubit teorii a praxi. Těžiště bude v metodice a postupech. Konstrukce individuálních plánů by měla být také ověřována v praxi. V rozsahu absolventských kompetencí budou studenti seznámeni se základními okruhy rané intervence, problematikou vedení a forem intervence a mezioborovým pojetím, tedy potenciálními odborníky, se kterými je třeba spolupracovat. Obecné informace přejdou v úzké zaměření návazných témat- jako rodinná konstelace a její vliv na efektivitu intervence, problematika typu a specifik rodin dětských klientů bude doplněna zaměřením na skupinu dětí umístěných v náhradní a institucionální péči. 1. Raná intervence, speciální pedagogika, vztahy a meze, 2. Rodina a dítě s postižením jako cílová skupina intervence. 3. Základní položky intervence - cíle, formy, etapy. 4. Diagnóza - základ intervence. 5. Spolupráce s rodiči a širší rodinou. 6. Kompetence poradce v rané intervenci. Osobnost poradce. 7. Práce s rodinou v náročné situaci. 8. Etika v poradenské praxi. 9. Jak neselhat jako terapeut - poradce. 10. Intervenční program. 11. Strategie v partnerství s rodiči. 12. Resilience a její podpora v rodině. 13. Intervence a individuální plánování.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
| Předpoklady |
|
Předchozí kurzy speciální pedagogiky a psychologie.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |