Předmět: Přístrojová, diagnostická a didaktická technika pro logopedy a surdopedy

« Zpět
Název předmětu Přístrojová, diagnostická a didaktická technika pro logopedy a surdopedy
Kód předmětu USS/LPTE
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 5
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studenty se speciálními individuálními i kolektivními elektrotechnickými zařízeními, přístroji, pomůckami a speciálním softwarem, které jsou využívány v péči o osoby s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením, popřípadě se symptomatickými poruchami řeči. Náplní předmětu bude představení (teoretické i praktické) konkrétních technických kompenzačních pomůcek a přístrojů využívaných v edukačním, poradenském a terapeutickém procesu. Student se naučí aktivně pomůcky prakticky používat, manipulovat s nimi, korigovat jejich specifické nastavení v rámci akomodace na individuální potřeby žáka, studenta či klienta. Cíle: Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: " orientovat se v klasifikacích a základní nabídce pomůcek používaných v logopedii a surdopedii; " znát individuální a skupinové akustické zesilovací aparáty a technické přístroje zlepšující subjektivní srozumitelnost řeči osob se sluchovým postižením; " rozumět principu fungování speciálních logopedických pomůcek; " orientovat se v pomůckách a přístrojích využitelných pro korekci poruch polykání, orofaciální stimulaci a myofunkční poruchy; " umět podílet se na interdisciplinární spolupráci logopedů na vývoji pomůcek, přístrojů a softwaru využitelných v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení. Témata: Klasifikace a základní deskripce pomůcek, přístrojů a softwaru užívaného v logopedii a surdopedii, historie, současné trendy a budoucí předpoklady jejich využití. Individuální a skupinové akustické zesilovací aparáty a technické přístroje zlepšující subjektivní srozumitelnost řeči osob se sluchovým postižením. Mikroporty a přenosové soustavy. Indukční smyčka a její využití v rámci užšího i širšího sociálního i edukačního zázemí jejich uživatele. Speciální logopedické pomůcky - konkrétní pomůcky korekční, stimulační, registrační, derivační, motivační, diagnostické, pomůcky na bázi biofeedbacku a další speciální pomůcky. Speciální software využitelný v edukaci osob s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením. Přístroje a pomůcky zabezpečující hygienu a bezpečnost v rámci logopedické intervence. Pomůcky a přístroje využitelné pro korekci poruch polykání, orofaciální stimulaci, myofunkční poruchy. Využití přístrojů a pomůcek výzkumu v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchovém postižení. Specifika využití speciálních pomůcek a přístrojů s ohledem k vývojovému hledisku - užití v raném, předškolním, školním, adolescentním věku a v období sénia. Interdisciplinární spolupráce logopedů na vývoji pomůcek, přístrojů a softwaru využitelných v oblasti narušené komunikační schopnosti a sluchového postižení

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 5 Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní