Cílem předmětu je podrobnější vhled do problematiky specifických vývojových poruch učení s přesahem do dalších poruch, s důrazem na logopedický náhled, včetně multifaktoriálních bio-psycho-sociálních etiologických vazeb. Výukové teze: - Koncepce specifických vývojových poruch školních dovedností. Terminologické vymezení specifických vývojových poruch školních dovedností, mezinárodní definice specifických vývojových poruch školních dovedností a její vliv na pojetí specifických vývojových poruch školních dovedností v České republice a v zahraničí. - Vztah teorií specifických vývojových poruch školních dovedností k jiným poruchám (specifické poruchy pozornosti a aktivity, poruchy chování, specifické vývojové poruchy jazyka, vývojová koordinační porucha). - Klasifikace specifických vývojových poruch školních dovedností, jejich typů a příbuzných poruch podle MKN-10. revize (WHO), DSM V., MKF. - Historický vývoj a aktuální organizace péče v oblasti specifických vývojových poruch školních dovedností u nás a v zahraničí. Stručný přehled geneze zájmu o problematiku a vztah jednotlivých etap k modernímu pojetí specifických vývojových poruch školních dovedností. - Komparace názorů na specifické vývojové poruchy školních dovedností v minulosti a dnes v souvislosti s jednotlivými profesními (odbornými) skupinami (psychologové, lékaři, pedagogové, poradenští pracovníci). - Odborné společnosti a sdružení zabývající se specifickými vývojovými poruchami školních dovedností. Odborná pracoviště. Role logopeda v interdisciplinárním týmu v rámci diagnostiky a intervence specifických vývojových poruch školních dovedností. - Etiologie specifických vývojových poruch školních dovedností. Přehled historických i současných etiologických koncepcí v oblasti specifických vývojových poruch školních dovedností, jejich význam v procesu formování diagnostických a intervenčních postupů (lateralita, vnímání, dědičnost, fonologické dovednosti, dysfunkce CNS, deficity dílčích funkcí, teorie poruch senzorické integrace a další). - Symptomatologie specifických vývojových poruch školních dovedností a jejich typologie, výskyt v populaci. Výčet obecných i specifických symptomů specifických vývojových poruch školních dovedností a jejich variace vzhledem k věku (předškolní věk, školní věk, dospělost) a struktuře osobnosti (projevy v jednotlivých složkách osobnosti, procesech). - Závislost frekvence a charakteru výskytu symptomů specifických vývojových poruch školních dovedností vzhledem k diagnostickému procesu a terminologickému vymezení (u nás, v zahraničí). - Vliv symptomatologie na stanovení diagnózy konkrétního typu specifických vývojových poruch školních dovedností a k navrhovanému intervenčnímu postupu. Specifické vývojové poruchy školních dovedností a výuka cizích jazyků. - Diagnostika specifických vývojových poruch školních dovedností v České republice. Význam diagnostiky specifických vývojových poruch školních dovedností z legislativního hlediska. Základní vymezení kompetencí v oblasti diagnostiky specifických vývojových poruch školních dovedností v České republice (poradenská síť). Porovnání diagnostického procesu a metod v České republice se zahraničím. - Diagnostické materiály pro hodnocení specifických vývojových poruch školních dovedností, jejich dostupnost a spolehlivost. Pozitiva a negativa komplexního charakteru diagnostiky specifických vývojových poruch školních dovedností. Charakteristika základních diagnostických materiálů. - Obecné přístupy a zásady intervence u specifických vývojových poruch školních dovedností, srovnání přístupů speciálněpedagogických, psychologických, psychiatrických, medicínských.
|