Předmět: Propedeutika logopedie 2

« Zpět
Název předmětu Propedeutika logopedie 2
Kód předmětu USS/LPL2
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Hlavinková Alena, PhDr. Ph.D.
  • Vitásková Kateřina, prof. Mgr. Ph.D.
  • Kytnarová Lucie, Mgr. Ph.D.
  • Hanáková Adéla, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Lateralita ve vztahu ke komunikaci Vztah nerespektování fyziologické laterality a komunikace Zásady psaní dětí preferující levou ruku Ontogeneze lidské komunikace Narušení vývoje řeči Získaná neurotická nemluvnost

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Demonstrace
Výstupy z učení
Cílem předmětu je představení základních, vstupních poznatků o lateralitě, vývoji řeči, narušení vývoje řeči a neuroticky podmíněné nemluvnosti. " Lateralita ve vztahu ke komunikaci - poznatky o lateralizaci řečových a jazykových funkcích ve vztahu k artrickým, fatickým, lexickým, grafickým, ortografickým funkcím, kalkulii a praxii. " Lateralita ve vztahu ke komunikaci - terminologické vymezení pojmů, typy a stupně laterality. Náhled na lateralitu v historii a v současnosti. Genotyp a fenotyp laterality. Profilující osobnosti a literatura. " Vztah nerespektování fyziologické laterality a komunikace. Sekundární důsledky nerespektování preference levé ruky. Doporučené postupy pro práci s dětmi preferujícími levou ruku. " Zásady psaní dětí preferujících levou ruku. Směrovost v grafických a motorických činnostech dětí. Diagnostika laterality - vyšetření pomocí testových metod. " Ontogeneze lidské komunikace, jazyka a řeči - aplikace poznatků z medicínských a psychologických disciplín. Terminologie a klasifikace jednotlivých etap ontogeneze řeči - srovnání přístupů ke klasifikaci a vybraných dělení. Profilující osobnosti a literatura. " Základní etapy ontogeneze řeči (klasifikace dle jednotlivých jazykových rovin narušené komunikační schopnosti, chronologického vývoje) - komparace vybraných pojetí. Preverbální období a raná vokalizace. " Období vlastního vývoje řeči a přechodové fáze. Kritická období ontogeneze řeči. Fyziologický vývoj řeči v závislosti na psychomotorickém vývoji a možnosti jeho stimulace. Profilující osobnosti a literatura. " Vývoj grafické složky řeči - rané markery specifických vývojových poruch školních dovedností. Základní vymezení - terminologie a klasifikace, historie vývoje zájmu a narušení grafie, lexie, kalkulie, ortografie a praxie. Deficity dílčích funkcí. " Typy narušení a odchylek ve vývoji řeči. Terminologie a klasifikace narušení vývoje řeči z věkového hlediska. Narušení vývoje řeči - terminologické vymezení a klasifikace; komparace přístupů (foniatrický, logopedický, psychologický). Profilující osobnosti a literatura. " Narušení vývoje řeči u dětí s primárním zdravotním postižením či onemocněním - mentální postižení, pervazivní vývojové poruchy, sluchové postižení a zrakové postižení, poruchy hybnosti, neruologická onemocnění, psychická onemocnění. Profilující osobnosti a literatura. " Opožděný vývoj řeči prostý - terminologie a klasifikace. Etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a intervenční materiál. " Získaná neurotická nemluvnost. Mutismus - terminologie, klasifikace, etiologie, symptomatologie, diagnostika, intervence, prevence a prognóza. " Mluvní negativismus, logofobie. Komparace s dysfázií a afázií. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru
Doporučená literatura
  • Dvořák, J. (1998). Logopedický slovník. Terminologický a výkladový.. Žďár n.Sázavou: Edice LOGOPAEDIA CLINICA.
  • KLENKOVÁ, J. (2006). Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada.
  • KNOPPOVÁ, P., KUČEROVÁ, J. (2006). Význam logopedické intervence u osob s psychiatrickou diagnózou. Olomouc: Univerzita Palackého.
  • Průcha, J. (2011). Dětská řeč a komunikace. Poznatky z vývojové psycholingvistiky.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní