Cílem předmětu je seznámit studenty s hlavním představení oboru z mnoha náhledů, v historických kontextech a v systému dalších disciplín. Student ovládne základní terminologii oboru a bude se zabývat fylogenetickými aspekty vývoje komunikace, řeči a jazyka. Následovat bude přehled hlavních fyziologických pojmů související s řečí. - Logopedie jako vědní disciplína. Definice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. - Předmět zájmu logopedie - historické i aktuální pojetí. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů. - Perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.). Aktuální trendy. Principy a prostředky logopedické péče - specifika dle jednotlivých věkových kategorií. - Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání jednotlivých náhledů. Základní terminologie v logopedii a její historický vývoj. Komparace se zahraniční terminologií. - Pojem narušená komunikační schopnost. Základní vymezení 10 okruhů narušení komunikační schopnosti a jejich stručná charakteristika. Komparace se zahraničím. - Fylogeneze komunikace, jazyka, řeči. Anatomické předpoklady artikulované řeči, hypotézy vzniku orální komunikace. - Historický vývoj náhledu na vznik orální komunikace, vývoj grafické a symbolické komunikace. Základní teorie, chronologický pohled. - Fylogeneze komunikace, jazyka, řeči - souvislosti s antropologickým, sociologickým a logopedickým výzkumem, komparace poznatků o fylogenezi a jejich aplikace na ontogenezi řeči. - Vztah myšlení a řeči. Základní vztah činnosti CNS a mozku k řeči. Lokalizacionismus, neolokalizacionismus, antilokalizacionismus, holistický přístup k regulaci orální řeči na bázi mozkových procesů a činnosti CNS. - Fyziologie produkce a vnímání řeči. Anatomie a fyziologie orofaciálního systému, jeho vývoj a vazba na centrální nervovou soustavu. Základy fyziologie respirace, fonace, rezonance a artikulace. - Teorie plánování a programování řeči. Percepce řeči po stránce akustické, vizuální a orosenzorické. Profilující osobnosti a literatura. - Praxie a gnozie v kontextu logopedie. Vztah cerebrálních struktur a funkcí k produkci a percepci lidské řeči - srovnání z pohledu historického, neurologického, psycholingvistického a neuropsychologického
|