| Název předmětu | Logopedie 3 - Neurogenní poruchy řeči |
|---|---|
| Kód předmětu | USS/LGP3 |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 3 |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
nespecifikováno
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| nespecifikováno |
| Výstupy z učení |
|
Cílem předmětu je podrobnější seznámení s problematikou získaných fatických poruch a neurogenních poruch komunikace. Výukové teze: - Fatické funkce a poruchy - terminologie a definice fatických funkcí ve vztahu k funkcím symbolickým. Aplikace poznatků z propedeutických disciplín. Historický vývoj náhledu na zkoumání fatických funkcí a jejich patologii. Profilující osobnosti a literatura. - Afázie - terminologie a klasifikace patologie fatických funkcí. Srovnání hlavních klasifikací - Bostonská a Lurijova neuropsychologická afáziologická škola, kognitivně-lingvistický přístup, Hrbkova a Olomoucká afáziologická škola. Profilující osobnosti a literatura. - Afázie - etiologie - hlavní příčiny afázií, vztah k věku, geografickým a sociálním ukazatelům, vlivům prostředí a psychosomatickým rizikovým faktorům. Profilující osobnosti a literatura. - Afázie - symptomatologie. Základní deskripce symptomů ve vztahu k jednotlivým afáziologickým školám, složkám komunikační schopnosti. Afázie ve vztahu k narušení grafie, lexie, ortografie, kalkulie a praxie. Profilující osobnosti a literatura. - Afázie - základy diagnostiky. Hlavní přístupy k diagnostice afázie, vymezení jejich východisek a cíle, základní metody a oblasti diagnostiky v oblasti afázií. Profilující osobnosti a literatura. - Afázie - intervence, prevence a prognóza. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. Profilující osobnosti a literatura. - Dysartrie - terminologie v oblasti narušení článkování řeči na podkladě organických poškození CNS - komparace se zahraničím. Klasifikace v oblasti dysartrií - vývojová a získaná forma. Srovnání neurologických a logopedických klasifikací. Profilující osobnosti a literatura. - Dysartrie- etiologie a symptomatologie. Hlavní příčiny dysartrií ve vztahu k věku a rizikovým faktorům. Primární a sekundární symptomatologie dysartrií v závislosti na lokalizaci a etiologii v rámci CNS. Hypersalivace jako přidružený problém u dysartrií. - Dysartrie - diagnostika. Základní diagnostické postupy a metody u dysartrií, využití objektivních standardizovaných testových metod, vyšetření jednotlivých složek artikulace (fonace, respirace, artikulace v užším slova smyslu, srozumitelnosti řeči, prozódických faktorů.) - Dysartrie - intervence, prevence a prognóza. Zásady logopedických intervenčních postupů u dysartrií, didaktický a terapeutický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. - Specifika dysartrie u DMO. Profilující osobnosti a literatura. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce.
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
|
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |