Cílem předmětu je zprostředkování hlubšího vhledu do problematiky specificky narušeného vývoje řeči a narušení článkování řeči s akcentem na patlavost. Výukové teze: " Specificky narušený vývoj řeči - terminologie - specifické poruchy jazyka a jejich podtypy, poruchy centrálního auditivního zpracování řeči, vývojová dysfázie, poruchy lexikálně-sémantické, sémanticko-pragmatické poruchy. Profilující osobnosti a literatura. Komparace se zahraničím. " Specificky narušený vývoj řeči - klasifikace jednotlivých podtypů dle WHO, etiologie - srovnání aktuálních poznatků s historickým pojetím, symptomatologie - projevy v jednotlivých složkách komunikační schopnosti, sekundární symptomatologie, transformace symptomů. " Specificky narušený vývoj řeči - diagnostika a diferenciální diagnostika - diagnostické metody, diagnostický materiál. Specifika diagnostiky v interdisciplinárním týmu, souvislosti s diagnostikou struktury intelektu - neuropsychologická podstata moderních náhledů na specificky narušený vývoj řeči. " Specificky narušený vývoj řeči - intervence, prevence a prognóza v oblasti specificky narušeného vývoje řeči. Didaktický a intervenční logopedický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce v intervenci. " Narušení článkování řeči - dyslálie - aplikace poznatků o klasifikaci českých hlásek. Dyslálie - terminologie a klasifikace - foneticko-fonologické poruchy, orální apraxie, verbální dyspraxie. Profilující osobnosti a literatura. " Dyslálie - etiologie a symptomatologie. Náhled na příčiny dyslálie v historii a současnosti. Komparace se zahraničím. Projevy z hlediska auditivního a estetického, dopad na srozumitelnost řeči. " Dyslálie - diagnostika diferenciální diagnostika, intervence, prevence a prognóza. Diagnostický a didaktický materiál, speciální metodické, technické a přístrojové pomůcky. Interdisciplinární spolupráce. " Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu). " Samohlásky a diftongy - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel " Hlásky P, B, M - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky V, F - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel " Hlásky T, D, N - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky Ť, Ď, Ň, J - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. " Hlásky L, R, Ř - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození. " Hlásky S, Z, C - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky Š, Ž, Č- fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel " Hlásky H, CH - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel. Hlásky K, G - fyziologie a narušení artikulace této skupiny hlásek, metodika vyvození, nákres postavení mluvidel
|