Název předmětu | Bilingvismus a multikulturní prostředí pro logopedy |
---|---|
Kód předmětu | USS/LBIL |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 5 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
BOGOCZOVÁ, I. Textová opora ke studiu mluveného českého jazyka a dialektologie. Vyd. 1. Ostrava: Ostravsská univerzita v Ostravě. 2009. ISBN 978-80-7368-649-9. PINKER, S. Jazykový instinkt: Jak mysl vytváří jazyk (Vyd. 1.). Praha: Dybbuk. 2009. ISBN 978-80-7438-006-8 BALHAR, J. Český jazykový atlas. Praha: Academia. 2011. ISBN 978-80-200-1967-7 HUGO, J. Slovník nespisovné češtiny: Argot, slangy a obecná mluva od nejstarších dob po současnost: historie a původ slov. Praha: Maxdorf. 2009. ISBN 978-80-7345-198-1 POKORNÝ, J. Lingvistická antropologie: Jazyk, mysl a kultura (1. vyd.). Praha: Grada Publishing. 2009. ISBN 978-80-247-2843-8 Doporučená literatura: - BATTLE, D. Communication Disorders in Multicultural Populations, 4th Edition. New York: Mosby. Mosby. 2011. ISBN-13: 978-0323066990 GROSJEAN, F.; LI, P.; BIALYSTOK, E. The psycholinguistics of bilingualism (1st pub.). Chichester: Wiley-Blackwell. 2013. ISBN 978-1-4443-3279-7 ISURIN, L.; WINFORD, D.; BOT, K. D. Multidisciplinary approaches to code switching. Amsterdam: Philadelphia, Pa.: John Benjamins Publishing Company. 2009. ISBN 978-90-272-4178-8 BHATIA, T. K.; RITCHIE, W. C. The handbook of bilingualism and multilingualism (2nd ed.). Chichester: Wiley-Blackwell. 2014. ISBN 978-1-118-94127-0 PAVLENKO, A. The bilingual mind: And what it tells us about language and thought (1st pub.). Cambridge: Cambridge University Press. 2014. ISBN 978-0-521-71656-7
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Výukové teze: " Jedinci z kulturně-jazykově odlišných skupin jakožto předmět celosvětové komplexní logopedické intervence. Definice pojmů, vymezení základní terminologie. " Klasifikace jednotlivých skupin z kulturně či jazykově odlišného prostředí. Vztah k celospolečenským jevům - zvýšení migrace v evropském i celosvětovém kontextu s vazbou na problematiku specifických komunikačních, jazykových a řečových potřeb. " Bilingvismus a multilingvismus v logopedii. Fyziologická východiska osvojování si a užívání více jazyků v komunikaci. Akvizice versus učení se jazykům. Specifika mateřského jazyka a případné interference s dalšími osvojovanými jazyky. " Symptomatologie odchylek specifik v oblasti orální verbální komunikace ve složce foneticko-fonologické u vybraných skupin jedinců z kulturně-jazykově odlišných skupin. " Symptomatologie odchylek specifik v oblasti verbální komunikace v jednotlivých rovinách komunikační schopnosti u vybraných skupin jedinců z kulturně-jazykově odlišného prostředí. " Symptomatologie odchylek specifik v oblasti neverbální komunikace u vybraných skupin jedinců z kulturně-jazykově odlišného prostředí. " Role logopeda v intervenci jedinců bilingvních a multilingvních. Rozdíly přístupy s ohledem na vývojové hledisko. Specifika logopedické diagnostiky u jedinců z bilingvního a multilingvního prostředí. " Práce s rodinou jedinců z kulturně-jazykově odlišného prostředí. Možnosti výcviku facilitátorů komunikace. Využívání kulturně-jazykových mediátorů a translátorů v logopedické intervenci. " Postavení a specifické metody logopedické intervence a péče fyziologický rozvoj jazykové a řečové komunikace u jedinců z kulturně-jazykově odlišného prostředí v rámci edukace. " Výuka cizích jazyků v raném věku ve vztahu k fyziologii a patologii vývoje řeči. Rizikové aspekty raného osvojování si jednoho či více cizích jazyků v raném, předškolním či mladším školním věku. Možnost logopedického působení.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 5 | Doporučený ročník:5, Doporučený semestr: Zimní |