Název předmětu | Audiologie |
---|---|
Kód předmětu | USS/LAUD |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Náplní výukového předmětu je uvedení do problematiky sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody vyšetřování sluchu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Náplní výukového předmětu je uvedení do problematiky anatomie, fyziologie a patologie sluchového analyzátoru, audiologické vyšetřovací metody a léčebné terapie, audioprotetické pomůcky, jejich indikace, ordinování a individuální nastavování. Tematické okruhy: ? anatomie sluchového analyzátoru ? fyziologie lidského sluchu ? fyziologická akustika ? patologie sluchového analyzátoru (vč. Tinnitu) ? etiologie sluchových poruch a vad ? klasifikace sluchových poruch a vad o dle velikosti sluchové ztráty (WHO-MKN, WHO-MKF) o dle doby vzniku o dle lokalizace ? diagnostika sluchových funkcí ? systém audiologické péče, prevence, depistáž ? orientační a screeningové zkoušky sluchu u dětí (APGAR test, vyšetření reflexů a zvuková zkouška řeči, metoda manželů Ewingových, pozorování chování dítěte) ? klasické zkoušky sluchu o vyšetření hlasitou řečí o vyšetření šepotem o vyšetření ladičkami (Weberova, Rinneho, Schwabachova a Gelleho zkouška) ? tónová a slovní audiometrie (vč. interpretace audiogramu) o prahová audiometrie o nadprahová audiometrie (Kingsburyho test, ABLB test, Fowlerova zkouška, SISI test) o slovní audiometrie o vyšetření centrální poruchy sluchu ? objektivní zkoušky sluchu o vyšetření otoakustických emisí (novorozenecký screening ? Kempovo echo, EOAE, TEOAE, DPOAE) o impedanční audiometrie (tympanometrie, vyšetření stapediálních reflexů) o vyšetření evokovaných sluchových potenciálů (EcoG, BERA, MERA/SSEP, CERA ? audioprotetické pomůcky, indikace a nastavování sluchadel Literatura: HAHN, A. a kol. 2007. Otorinolaryngologie a foniatrie v současné praxi. Praha: Grada. 392 s. ISBN 978-80-247-0529-3. HLOŽEK, Z. 2012. Základy audiologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého. 118 s. ISBN 978-80-244-3436-0. HRUBÝ, J. 1998. Průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu ? 2. díl. Praha: FRPSP. 328 s. ISBN 80-7216-075-3. HYBÁŠEK, I.; VOKURKA, J. 2006. Otorinolaryngologie. Praha: Karolinum. 426 s. ISBN 80-246-1019-1. KABÁTOVÁ, Z.; PROFANT, M. a kol. 2012. Audiológia. Praha: Grada. 360 s. ISBN 978-80-247-4173-4. KAŇA, R. 2004. Sluchová vada a sluchadla. Sanquis, roč. 6, č. 32, s. 45. ISSN 1212-6535. LEJSKA, M. 2003. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. 156 s. ISBN 80-7315-038-7. LEJSKA, V. 1995. Kompendium ORL dětského věku. Praha: Grada. 338 s. ISBN 80-7169-132-1. MACHÁČEK, M. 1995. Encyklopedie fyziky. Praha: Mladá fronta. 408 s. ISBN 80-204-0237-3. MARTIN, F. N.; CLARK, J. G. 2000. Introduction to Audiology. 7. vyd. Needham Heights: Allyn & Bacon. 464 s. ISBN 0-205-29536-3. MAŠURA, S. Pedagogická audiológia. Bratislava, 1993. ISBN 85-551-83. MRÁZKOVÁ, E.; MRÁZEK, J.; LINDOVSKÁ, M. 2006. Základy audiologie a objektivní audiometrie. Medicínské a sociální aspekty sluchových vad. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta OU. 122 s. ISBN 80-7368-226-5.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |