Studijní předmět teoretické koncepce je zaměřen na problematiku přístupu, komunikace, interakce a specifik klientely se zdravotním postižením, která dosahuje produktivního a postproduktivního věku. Speciálněpedagogické, sociální i rehabilitační intervence u cílové skupiny dospělých osob se zdravotním postižením jsou specifické a vyžadují taktéž dobrou připravenost pracovníků, kteří tyto intervence poskytují. Studijní předmět využívá již získaných dovedností, znalostí a poznatků z jiných studijních disciplín (především speciálněpedagogické, psychologické či pedagogicko / didaktické) s akcentem kladeným na problematiku lidských potřeb (především dysfunkčních) dospělé osoby se zdravotním postižením či limitacemi z důvodu věku a stáří (včetně klienta v terminálním stadiu). Studijní předmět seznámí studenty s poznatky z oblastí speciálněpedagogické, zdravotní, sociální apod., které ve své účelné a efektivní propojenosti vytváří efektivní zázemí pro uplatnění vysoce profesionálního přístupu a komplexní práce logopeda. Výukové teze: 1) Východiska a filozofie speciálněpedagogické andragogiky. 2) Klíčové pojmy a kategorie disciplíny speciálněpedagogická andragogika. 3) Dospělost a stáří (klasifikace, typologie, přístupy, kategorizace) jako ústřední pojmy disciplíny. 4) Funkční a dysfunkční potřeby osoby v období dospělostí a stáří. 5) Návaznost zdravotní a sociální péče uplatnitelná u osob v produktivním a postproduktivním věku. 6) Speciálněpedagogické intervence uplatnitelné u cílové skupiny příjemců péče. 7) Vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením. 8) Specifika komunikace s dospělým klientem se zdravotním postižením a klientem v postproduktivním věku. 9) Materiální, technické, provozní a didaktické zabezpečení realizace speciálněpedagogických intervencí realizovaných u cílové skupiny speciálněpedagogické andragogiky. 10) Vědecko-výzkumné činnosti realizované u cílových skupin. Projektová činnost směřující k zabezpečení sociálních, edukačních a podpůrných programů a aktivit. 11) Umírání a smrt v andragogickém a speciálněpedagogickém kontextu. Proces provázení. Potřeby umírajícího a pečujících. Hospicová a paliativní filozofie a péče. Péče o pozůstalé. Poradenství pro pozůstalé.
|