Předmět: Speciálněpedagogická andragogika pro logopedy

« Zpět
Název předmětu Speciálněpedagogická andragogika pro logopedy
Kód předmětu USS/LADL
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Chrastina Jan, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Karunová Hana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Studijní předmět teoretické koncepce je zaměřen na problematiku přístupu, komunikace, interakce a specifik klientely se zdravotním postižením, která dosahuje produktivního a postproduktivního věku. Speciálněpedagogické, sociální i rehabilitační intervence u cílové skupiny dospělých osob se zdravotním postižením jsou specifické a vyžadují taktéž dobrou připravenost pracovníků, kteří tyto intervence poskytují. Studijní předmět využívá již získaných dovedností, znalostí a poznatků z jiných studijních disciplín (především speciálněpedagogické, psychologické či pedagogicko / didaktické) s akcentem kladeným na problematiku lidských potřeb (především dysfunkčních) dospělé osoby se zdravotním postižením či limitacemi z důvodu věku a stáří (včetně klienta v terminálním stadiu). Studijní předmět seznámí studenty s poznatky z oblastí speciálněpedagogické, zdravotní, sociální apod., které ve své účelné a efektivní propojenosti vytváří efektivní zázemí pro uplatnění vysoce profesionálního přístupu a komplexní práce logopeda. Výukové teze: 1) Východiska a filozofie speciálněpedagogické andragogiky. 2) Klíčové pojmy a kategorie disciplíny speciálněpedagogická andragogika. 3) Dospělost a stáří (klasifikace, typologie, přístupy, kategorizace) jako ústřední pojmy disciplíny. 4) Funkční a dysfunkční potřeby osoby v období dospělostí a stáří. 5) Návaznost zdravotní a sociální péče uplatnitelná u osob v produktivním a postproduktivním věku. 6) Speciálněpedagogické intervence uplatnitelné u cílové skupiny příjemců péče. 7) Vzdělávání dospělých osob se zdravotním postižením. 8) Specifika komunikace s dospělým klientem se zdravotním postižením a klientem v postproduktivním věku. 9) Materiální, technické, provozní a didaktické zabezpečení realizace speciálněpedagogických intervencí realizovaných u cílové skupiny speciálněpedagogické andragogiky. 10) Vědecko-výzkumné činnosti realizované u cílových skupin. Projektová činnost směřující k zabezpečení sociálních, edukačních a podpůrných programů a aktivit. 11) Umírání a smrt v andragogickém a speciálněpedagogickém kontextu. Proces provázení. Potřeby umírajícího a pečujících. Hospicová a paliativní filozofie a péče. Péče o pozůstalé. Poradenství pro pozůstalé.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Logopedie (MD24-XX) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní