Název předmětu | Základy specifických poruch učení |
---|---|
Kód předmětu | USS/KZSPO |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 1 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zprostředkování základních aktuálních teoretických, didaktických a praktických poznatků v oblasti specifických poruch učení a analýza možností jejich konkrétního uplatnění v rámci vzdělávání žáků a studentů v rámci sekundárního a terciárního vzdělávání. Studenti budou po absolvování studia schopni definovat základní typy specifických poruch učení, orientovat se v podstatě diagnostického procesu a využít základní intervenční metody a zásady podpory žáků a studentů s SPU v praxi. Tematické okruhy: - Definice a terminologie v oblasti specifických poruch učení - vymezení i s ohledem na příbuzné diagnózy (ADD, ADHD, vývojová dysfázie, vývojová dyspraxie, apod.). - Klasifikace jednotlivých typů specifických poruch učení - dyslexie, dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie. Neverbální poruchy učení. Odlišení vývojových a získaných forem poruch učení. - Etiologie specifických poruch učení - endogenní vlivy - dědičnost, vliv laterality, MBD; exogenní vlivy. - Symptomatologie specifických poruch učení - projevy specifické a nespecifické, sekundární projevy v oblasti chování a sociální interakce, specifika symptomatologie s ohledem na pubescenci, adolescenci a dospělost. - Základy diagnostiky specifických poruch učení - zásady diagnostiky v oblasti specifických poruch učení, diagnostické instituce, hlavní metody a formy diagnostiky specifických poruch učení, specifika diagnostiky s ohledem na pubescenci, adolescenci a dospělost. - Postupy v intervenci specifických poruch učení v období staršího školního věku, pubescence a adolescence. - Legislativní rámec vzdělávání osob se specifickou poruchou učení. Hodnocení a klasifikace. - Integrace a inkluze osob se specifickou poruchou učení. Metodika zpracování individuálních vzdělávacích plánů a budování kompenzačních strategií adaptovaných na specifické podmínky osobnosti jedince, včetně jeho profesního uplatnění. - Didaktické a technické pomůcky, počítačové programy pro diagnostiku a intervenci specifických poruch učení - konkrétní ukázky, užití softwaru v oblasti edukace a inkluze osob se specifickou poruchou učení.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |