Předmět: Základy speciálněpedagogické diagnostiky

« Zpět
Název předmětu Základy speciálněpedagogické diagnostiky
Kód předmětu USS/KZSPD
Organizační forma výuky Konzultace + On-line aktivity
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
  • Smečková Gabriela, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Valenta Milan, prof. PaedDr. Ph.D.
  • Svoboda Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými základy a obecnou metodologií speciální diagnostiky, se základním vymezením předmětu a pojmů, s diagnostickou terminologií.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je seznámit studenty s teoretickými základy a obecnou metodologií speciální diagnostiky, se základním vymezením předmětu a pojmů, s diagnostickou terminologií v širším slova smyslu jakožto východiskem pro speciálněpedagogickou diagnostiku v rámci jednotlivých speciálněpedagogických disciplín ("-pedií"). Součástí výuky je historický obraz vývoje disciplíny, jeho dobové trendy a současná aktualizace, dále pak rozvíjení dovednosti v oblasti obecně pedagogické, sociologické a (klinicky) psychologické diagnostiky v propedeutickém významu ve vztahu ke speciálněpedagogické diagnostice. Výukové teze: " Vymezení jednotlivých druhů diagnostiky a terminologie. " Diagnostika a diagnóza, kvantitativní a kvalitativní diagnostické přístupy. " Historický pohled na vývoj speciálněpedagogické diagnostiky. " Obecné klinické metody ve speciálněpedagogické diagnostice. " Testové metody ve speciálněpedagogické diagnostice " Obligátní diagnostika, přehled nejběžnějších vyšetření ve školských poradenských zařízeních " Diagnostická hodnota dětské kresby, zátěžové situace ve výtvarném projevu dětí, základní kresebné testy " Hrové aktivity ve speciálněpedagogické diagnostice, rozbor produktů činnosti.
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Písemná zkouška

Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru.
Doporučená literatura
  • HRABAL, V. (1989). Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha : SPN.
  • MONATOVÁ, L. (2000). Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido.
  • SVOBODA, M. (ED.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2009). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (BB17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (BB18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a střední školy maior (BB24-X) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní