Název předmětu | Praxe souvislá spec. pedagogická 1 |
---|---|
Kód předmětu | USS/KUSX2 |
Organizační forma výuky | Praxe |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Specializace Raný věk a Intervence Praxe probíhá formou náslechů a vlastních výstupů pod supervizí ve školách a v zařízeních, v nichž je realizována speciálněpedagogická péče o osoby specifickými potřebami. Její součástí je rovněž seznámení se s příslušnou dokumentací a organizačními opatřeními zajišťujícími chod dané instituce. Na praxi student sbírá materiály pro zpracování intervenčního programu pro dané dítě/jedince se specifickými potřebami, seznamuje se s prostředky pedagogické diagnostiky a SPP diagnostiky normativní, formativní a případně i dynamické. Vede průběžně terénní deník. Po absolvování praxe zpracovává (a konzultuje) intervenční program pro konkrétního jedince (dítěte, klienta). Specializace Dramaterapie Speciálněpedagogická praxe (se zaměřením na dramaterapii) patří k nejvýznamnějším složkám vysokoškolské přípravy speciálních pedagogů-dramaterapeutů. Praxe vede budoucí odborníky od počátku ke schopnostem aplikovat teoretické vědomosti i seminárně cvičené dovednosti v terénu. Praxe vytváří prostor pro osvojení si a interiorizaci základních dramatických, teatroterapeutických a dramaterapeutických postupů, technik a prostředků a dále pro osvojení si potřebných zručností a návyků nevyhnutelných pro samostatné organizování a uskutečňování edukačně terapeutických činností. K prioritám dramaterapeutické praxe patří formování vztahu studentů k mentálně a psychicky postiženým osobám, k dětem se specifickými vývojovými problémy, k přestárlým osobám a jedincům v penitenciární a postpenitenciární péči popř. k dalším skupinám postižených či ohrožených klientů. Hlavní záměry praxe jsou uskutečňovány bezprostředním kontaktem s terénem, osvojováním si praktických dovedností, návyků a postojů v edukačně terapeutickém procesu a také získáváním podnětů a materiálů pro činnost v seminárních a výcvikových skupinách, pro zpracovávání diplomových prací a případových studií. Struktura praxe v jednotlivých semestrech vychází z "filosofie" graduálního narůstání odbornosti a zahrnuje teatroterapeutickou praxi, dramaterapeutickou praxi s mentálně postiženými klienty - žáky pomocných škol, klienty ústavů sociální péče, stacionářů či rehabilitačních tříd, dramaterapeutickou praxi s klienty psychiatrických zařízení a výběrovou dramaterapeutickou praxi s klienty v penitenciární či postpenitenciární péči, s dětmi se specifickými vývojovými problémy či klienty gerontologických zařízení. Řízení stáže a odborná i rozvojová supervize souvislých dramaterapeutických praxí bude zajištěna dramaterapeutem s praxí. Praxe je pro studenta náročná již svojí přípravou: - Nastudování DT práce s konkrétní klientelou (dle zařízení stáže), příprava několika DT projektů relevantních potenciální klientele V průběhu praxe student (s ohledem na okolnosti) realizuje pod supervizí vedoucího praxe vybraný DT projekt se skupinou klientů. Po lekci provede písemnou analýzu a rozklad sezení pro portfolio - předloží u SZZ z disciplíny. Po celou dobu praxe si vede portfoliální terénní zápisky. Specializace Andragogika Cílem studijního předmětu je získání zkušeností a dovedností z praxe v pobytové službě pro dospělé osoby se zdravotním postižením nebo sociálním znevýhodněním nebo seniory. Praxi může student vykonávat v některém z následujících typů služeb a zařízení: chráněné bydlení, podpora samostatného bydlení, domov pro osoby se zdravotním postižením, domov se zvláštním režimem, domov pro seniory, pečovatelská služba, hospic, klub pro seniory, atp. Obsahové zaměření praxe navazuje na teoretické znalosti z přednášek a seminářů z jednotlivých speciálněpedagogických disciplín a umožňuje i aplikaci poznatků z oblastí širšího sociálního, pedagogického a propedeutického základu. Kontinuálně navazuje na získané zkušenosti z předchozích praxí a pomáhá studentovi vytvořit komplexnější vhled do problematiky a rozšířit praktické dovednosti.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - intervence (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - raný věk (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |