Předmět: Specifické didaktické postupy

« Zpět
Název předmětu Specifické didaktické postupy
Kód předmětu USS/KUSDI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Baslerová Pavlína, PaedDr.
  • Jarmarová Jitka, Mgr.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předmět navazuje na obsah předmětu Inkluzivní didaktika a zejména prostřednictvím praktického nácviku umožní studentům seznámit se s konkrétními didaktickými postupy využitelnými při práci se žákem se SVP. Obsahem učiva je: Alternativní způsoby počátečního čtení Efektivní didaktické postupy při nácviku trivia Alternativní způsoby komunikace s osobami s postižením s důrazem na komunikaci s jedincem s mentálním, zrakovým, sluchovým postižením a s PAS Nácvik podpisu nevidomého žáka Didaktické postupy při vzdělávání žáka s OKV Strukturalizace výuky u žáka s PAS Metody a formy práce v prostředí heterogenní třídy Dělení kompetencí při tandemové výuce Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4. ČADOVÁ, E. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s tělesným postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3378-3. POTMĚŠIL, M. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3379-0. BASLEROVÁ, P. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3376-9. ŽAMPACHOVÁ, Z., ČADILOVÁ, V. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3377-6. VRBOVÁ, R.. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3381-3. BASLEROVÁ, P.. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3307-3. VALENTA, M., PETRÁŠ, P. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3380-6. POTMĚŠIL, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3. MICHALÍK, J. Metodika práce se žákem se vzácným onemocněním. [Čáslav]: Studio Press pro Společnost pro MPS, c2012. ISBN 978-80-86532-28-8. ČADOVÁ, E. Metodika práce se žákem s tělesným postižením a zdravotním znevýhodněním. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3308-0. VRBOVÁ, R. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3312-7. VALENTA, M., PETRÁŠ, P. Metodika práce se žákem s mentálním postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3311-0. ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3309-7. Doporučená literatura: VALIŠOVÁ, A., KOVAŘÍKOVÁ, M. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3249-2. KRUŽÍKOVÁ, L., ed. Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5665-2. KRUŽÍKOVÁ, L. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5670-6. ŠTĚPÁNÍK, S., HÁJKOVÁ, E., ELIÁŠKOVÁ, K., LIPTÁKOVÁ, L., SZYMAŃSKA, M. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní