Předmět: Psychologie žáků se SVP 

« Zpět
Název předmětu Psychologie žáků se SVP 
Kód předmětu USS/KUPZA
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Teoretické koncepty adaptace na zdravotní postižení - Psychologické, sociologické a kulturní pohledy na proces přizpůsobení se zdravotním omezením. Psychosociální dopady zdravotního postižení - Překážky, stigma, diskriminace a jejich vliv na začlenění do společnosti. Sebepojetí a identita osob se zdravotním postižením - Specifické aspekty sebepojetí, sebehodnocení a osobní autonomie. Vývojová specifika chronických onemocnění a zdravotního postižení - Důsledky na jednotlivé životní fáze (dětství, dospívání, dospělost, stáří). Rodina a její role v procesu adaptace - Psychologické a sociální aspekty rodinné dynamiky a její podpůrná role. Sociální prostředí a začlenění - Faktory podporující inkluzi versus exkluzi ve vzdělávání, zaměstnání a komunitním životě. Diagnostika u osob se zdravotním postižením - Specifické diagnostické metody, hodnocení funkčních schopností a přístup k intervenci. Multidisciplinární spolupráce v oblasti zdravotního postižení - Role psychologů, lékařů, sociálních pracovníků, terapeutů a pedagogů. Psychoterapeutické přístupy u osob se zdravotním postižením - Specifická aplikace různých terapeutických metod. Podpora osobního přizpůsobení a resilience - Možnosti psychologické intervence, rehabilitace a rozvoje individuálních strategií zvládání. Technologie a asistivní pomůcky - Role moderních technologií při podpoře soběstačnosti a začlenění. Inkluzivní přístupy ve vzdělávání a zaměstnání - Přístupy k zajištění rovných příležitostí a přizpůsobení prostředí potřebám jednotlivců. Shrnutí přednášek - čas pro diskusi.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Psychologické, sociologické a kulturní pohledy na proces přizpůsobení se žáka se zdravotním postižením.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností. Komparativní esej ze dvou článků na téma: Dítě se ZP a jeho existence ve školním prostředí a její rizika.
Doporučená literatura
  • Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB25) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní