|
Vyučující
|
-
Potměšil Miloň, prof. PhDr. PaedDr. Ph.D.
-
Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Teoretické koncepty adaptace na zdravotní postižení - Psychologické, sociologické a kulturní pohledy na proces přizpůsobení se zdravotním omezením. Psychosociální dopady zdravotního postižení - Překážky, stigma, diskriminace a jejich vliv na začlenění do společnosti. Sebepojetí a identita osob se zdravotním postižením - Specifické aspekty sebepojetí, sebehodnocení a osobní autonomie. Vývojová specifika chronických onemocnění a zdravotního postižení - Důsledky na jednotlivé životní fáze (dětství, dospívání, dospělost, stáří). Rodina a její role v procesu adaptace - Psychologické a sociální aspekty rodinné dynamiky a její podpůrná role. Sociální prostředí a začlenění - Faktory podporující inkluzi versus exkluzi ve vzdělávání, zaměstnání a komunitním životě. Diagnostika u osob se zdravotním postižením - Specifické diagnostické metody, hodnocení funkčních schopností a přístup k intervenci. Multidisciplinární spolupráce v oblasti zdravotního postižení - Role psychologů, lékařů, sociálních pracovníků, terapeutů a pedagogů. Psychoterapeutické přístupy u osob se zdravotním postižením - Specifická aplikace různých terapeutických metod. Podpora osobního přizpůsobení a resilience - Možnosti psychologické intervence, rehabilitace a rozvoje individuálních strategií zvládání. Technologie a asistivní pomůcky - Role moderních technologií při podpoře soběstačnosti a začlenění. Inkluzivní přístupy ve vzdělávání a zaměstnání - Přístupy k zajištění rovných příležitostí a přizpůsobení prostředí potřebám jednotlivců. Shrnutí přednášek - čas pro diskusi.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Psychologické, sociologické a kulturní pohledy na proces přizpůsobení se žáka se zdravotním postižením.
|
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
- Podmínkou udělení zápočtu je min. 80 % aktivní účasti na seminářích/cvičeních. - Studijní výsledky (schopnost propojení teorie a praxe) budou ověřovány prostřednictvím plnění individuálně zadaných úkolů v seminářích. - Závěrečné ověření znalostí písemným testem s minimální 75% úspěšností. Komparativní esej ze dvou článků na téma: Dítě se ZP a jeho existence ve školním prostředí a její rizika.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Vágnerová, M. (2014). Současná psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
|