Výuka předmětu psychopatologie podává ucelenou představu o funkcích lidské psychiky, jejich významu v adaptaci člověka na prostředí a jejich poruchách. Zaměřuje se na komplexnost lidského prožívání a akcentuje lidskou individualitu. V rámci teoretického úvodu bude probrán neurofyziologický základ duševních funkcí; dále pojetí normality a patologie; etiopatogeneze duševních poruch (bio-psycho-sociální model) a jejich hlavní příznaky a psychopatologické projevy. Praktická část výuky se bude orientovat na rozpoznání významných psychopatologických fenoménů a zohlednění poznatků v přístupu k duševně nemocným, postupech a úskalích při vyšetření, zásadách komunikace a principech časné intervence. Důraz bude kladen na konceptualizaci-schopnost zasazení jednotlivých projevů do konkrétního a jedinečného příběhu člověka; porozumění jeho adaptivním i maladaptivním schématům a zvládacím strategiím. Teorie bude vyučována zejména formou powerpointové prezentace; výkladem, diskusí, ale také příklady z praxe, kazuistikami a názornými video-ukázkami. V praktické části budeme využívat nácviků, hraní rolí a práce s modelovým člověkem s duševním onemocněním. Povinná literatura: KUBÍNEK, R. Psychiatrie pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3057-7. PRAŠKO, J. et al. Obecná psychiatrie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2011. ISBN 978-80-244-2570-2. PRAŠKO, J. et al. Klinická psychiatrie. 1. vyd. Praha: Tigis, 2011. ISBN 978-80-87323-00-7. Doporučená literaura: PRAŠKO, J., MOŽNÝ, P., ŠLEPECKÝ, M. Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. 1. vyd. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7254-865-1. RABOCH J., ZVOLSKÝ P. et al. Psychiatrie. Praha: Galén, 2001. ISBN: 80-7262-140-8.
|