Název předmětu | ORL a foniatrie |
---|---|
Kód předmětu | USS/KUORL |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 3 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem disciplíny ORL a foniatrie je seznámení studentů se základní anatomickou stavbou respiračního, fonačního a artikulačního systému z hlediska fyziologického i patologického. Součástí výuky je základní odborné terminologické vymezení v oblasti otorinolaryngologie s důrazem na praktické využití získaných teoretických poznatků v rámci aplikace kooperativního interdisciplinárního přístupu v rámci diagnostiky i terapie. Obsahovou náplň tvoří okruhy zaměřené především na prevenci onemocnění a traumatických stavů v rozsahu kompetence předškolní výchovy a na podporu fyziologického vývoje hlasového projevu. Tematické okruhy: " Terminologické vymezení pojmu ORL a foniatrie - interdisciplinární návaznost, specifičnost termínu, význam disciplíny v rámci studia speciální pedagogiky. " Anatomie a fyziologie sluchového ústrojí - vnější, střední a vnitřní ucho, sluchová dráha. Funkce sluchového analyzátoru a vestibulárního ústrojí. Vztah sluchu k ontogenezi řeči. " Patologie sluchového orgánu - vrozené vývojové vady ucha. Typy sluchových poruch. " Nos, nosohltan, hltan a hrtan - stavba a fyziologie jednotlivých částí. Čich a čichová dráha. Choroby jednotlivých částí orgánů v dosahu ORL. " Prevence onemocnění v dosahu ORL - hlasová hygiena, mluvní vzor, kompenzační pomůcky, pro aktivaci sluchové dráhy, sluchová hygiena.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika pro 2. stupeň základních škol a pro střední školy (NA16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |