Název předmětu | Logopedie |
---|---|
Kód předmětu | USS/KULOG |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Cílem je přiblížit posluchačům základy předmětu logopedie jako samostatné vědecké disciplíny, studijního oboru a profese se zaměřením na jednotlivé resorty. Po absolvování předmětu bude student schopen definovat cíle logopedie, základní typy narušené komunikační schopnosti orientovat se v základech organizace logopedické péče v České republice a v základní komparaci se zahraničním pojetím. Výukové teze: - Předmět a cíle logopedie - nastiňuje jeho postavení v systému věd, pojem narušená komunikační schopnost a jeho pojetí v České republice a v zahraničí. - Organizace poskytování logopedické péče v ČR a ve světě - péče v jednotlivých resortech. Důraz na působení logopedů ve školském resortu. Spolupráce speciálního pedagoga s klinickou logopedickou sférou. Aspekty výchovy. - Historie vývoje oboru logopedie - stručný přehled jednotlivých etap se vztahem k aktuálnímu pojetí. Počátek institucionální logopedické péče. Vztah k vývoji speciální pedagogiky. Aspekty výchovy. - Klasifikace narušené komunikační schopnosti - stručná charakteristika hlavních okruhů a typů, včetně terminologie. Specifika jednotlivých věkových kategorií. Aspekty výchovy. - Základní přehled symptomatologie vybraných forem narušené komunikační schopnosti. Specifika jednotlivých věkových kategorií. Aspekty výchovy. - Základy logopedické diagnostiky s akcentací problematiky poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. Aspekty výchovy. - Základy logopedické intervence v oblasti poruch artikulace, plynulosti řeči a získaných forem narušené komunikační schopnosti z pohledu role speciálního pedagoga. Aspekty výchovy. - Základní přehled o typech využití alternativní a augmentativní komunikace. Charakteristika hlavních metodik a postupů u osob se symptomatickými poruchami řeči a s kombinovaným postižením. Aspekty výchovy. - Logopedické přístroje, didaktické a technické pomůcky, využití počítačového softwaru v diagnostice a intervence narušené komunikační schopnosti ve starším školním věku, v adolescenci a v dospělosti. Aspekty výchovy. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní znalosti o oboru Logopedie v různých kontextech a resortních souvislostech. Součástí bude přehled historie oboru v návaznosti na aktuální trendy a srovnání se zahraničním pojetím. Dále se studenti budou zabývat vývojem řeči a návaznými obtížemi logopedického charakteru v přesahu do dospělosti. V rámci výuky předmětu jsou využívány e-learningové studijní materiály vytvořené při řešení projektu ESF "Tvorba a inovace e-learningových studijních podpor studia speciální pedagogiky" (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/15.0439).
Výstupy předmětu vycházejí z dílčího profilu absolventa vztahujícího se k dané disciplíně. |
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Rozhovor
Splnění podmínek stanovených vyučujícím předmětu na začátku semestru. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - vychovatelství (BB18) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24-X) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - andragogika (BB16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD16) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Vychovatelství a speciální pedagogika (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základních škol a speciální pedagogika (MD17) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |