Předmět: Logopedická intervence 

« Zpět
Název předmětu Logopedická intervence 
Kód předmětu USS/KULGI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Křížkovská Petra, Mgr. et Mgr. Ph.D.
  • Mlčáková Renata, PhDr. Ph.D.
  • Langer Jiří, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem předmětu je vybavit absolventa speciálněpedagogickými logopedickými kompetencemi s přesahem do oblasti sociální práce a sociální pedagogiky, do resortu zdravotnictví, kde bude působit jako platný člen týmu. Absolvent bude vybaven základními kompetencemi na úrovni zejm. asistenta pedagoga a sociálního pracovníka. Cílovou skupinu, s níž bude absolvent pracovat, jsou osoby se zrakovou vadou a zrakovým postižením od raného věku až po stáří. Akcent je kladen na podporu komunikace s osobami se zrakovou vadou a zrakovým postižením a obtížemi v komunikaci, příp. s narušenou komunikační schopností a vybrané otázky logopedické intervence (logopedické diagnostiky, terapie a prevence). Povinná literatura: COMER, R. J. (2004). Abnormal psychology. New York: Worth Publishers. ČERVENKOVÁ, R. (2019). Rozvoj komunikačních a jazykových schopností: u dětí od narození do tří let věku. 1. vydání. Praha: Grada. 213 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-271-2054-3. Dostupné také z: https://www.bookport.cz/kniha/rozvoj-komunikacnich-a-jazykovych-schopnosti-5085. HORŇÁKOVÁ, K., KAPALKOVÁ, S. a MIKULAJOVÁ, M. (2009). Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Vyd. 1. Praha: Portál.. 167 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-612-4. KEREKRÉTIOVÁ, A. (2016). Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského. 341 stran. ISBN 978-80-223-4165-3. LECHTA, V., ed. (2016). Inkluzivní pedagogika. Vydání první. Praha: Portál. 463 stran. ISBN 978-80-262-1123-5 LECHTA, V. (2011). Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Praha: Portál. 190 s. ISBN 978-80-7367-977-4 LECHTA, V. a KRÁLIKOVÁ, B. (2011). Když naše dítě nemluví plynule: koktavost a jiné neplynulosti řeči. Vyd. 1. Praha: Portál. 124 s. ISBN 978-80-7367-849-4. MLČÁKOVÁ, R. (2013). Péče o vybrané speciální schopnosti u dětí v mateřské škole. In ŠMELOVÁ, E., FASNEROVÁ, M., PETROVÁ J. a kol. Univerzitní mateřská škola a její specifika v oblasti předškolního vzdělávání. Olomouc: UP. s. 63-82. ISBN 978-80-244-3877-1. MLČÁKOVÁ, R. (2013). Komunikace se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. s. 30-38. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. (2012). Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností při výuce grafomotoriky a psaní. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. s. 68-77. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. (2012). Specifika práce u žáků s narušenou komunikační schopností v hudební výchově, ve výtvarné výchově, v pracovních činnostech, v tělesné výchově. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. s. 92-95. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. (2012). Komunikace asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. s. 27-35. ISBN 978-80-244-3381-3. MLČÁKOVÁ, R. (2012). Práce s intaktními žáky. In VRBOVÁ, R. a kol. Metodika práce se žákem s narušenou komunikační schopností. Olomouc: UP. s. 112-116. ISBN 978-80-244-3312-7. MLČÁKOVÁ, R. (2011). Osoby s narušením komunikační schopnosti. In MICHALÍK, J. a kol. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál. s. 409-497. ISBN 978-80-7367-859-3. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. (2013). Základy logopedie a organizace logopedické péče. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3722-4. MLČÁKOVÁ, R., VITÁSKOVÁ, K. (2013). Narušení artikulace a narušení vývoje mluvené řeči - vstup do problematiky. Olomouc: UP. ISBN 978-80-244-3721-7. MLČÁKOVÁ, R. a VITÁSKOVÁ, K. (2013). Narušení plynulosti řeči - vstup do problematiky. Olomouc: UP. 95 s. Studijní opory. ISBN 978-80-244-3719-4

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní