Název předmětu | Inkluzivní didaktika |
---|---|
Kód předmětu | USS/KUIDD |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Předmět je zaměřen na získání vědomostí o potřebných úpravách metod a forem práce, využití pomůcek, úprav obsahu vzdělávání a hodnocení žáků se znevýhodněním vyplývajícím z jejich zdravotního stavu. Výuka bude strukturována dle jednotlivých druhů zdravotního postižení a předmětů zařazených do učebního plánu základní školy. Studenti absolvováním předmětu získají přehled o potřebných úpravách vzdělávání žáků ( s důrazem na úpravy metod, forem práce), které jsou efektivní ve výuce žáků se SVP. Obsahem předmětu budou následující témata: Základní vymezení terminologie inkluzivní pedagogiky Teoretická východiska inkluzivní pedagogiky alternativní způsoby výuky počátečního čtení a psaní v závislosti na schopnostech a možnostech jednotlivých žáků daných jejich znevýhodněním. Dle jednotlivých druhů zdravotních postižení : náplň a způsoby výuky předmětů speciálně pedagogické péče. Výuka bude strukturována dle jednotlivých druhů zdravotního postižení a předmětů zařazených do učebního plánu základní školy. Zvláštní pozornost bude věnována problematice předmětů speciálně pedagogické péče. Absolvováním předmětu získá student přehled o se znevýhodněním z důvodu zdravotního postižení Práce ve skupinách, kooperativní učení Formativní hodnocení Povinná literatura: BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2018. ISBN 978-80-210-9189-4. SLOWÍK, J. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8. LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5. BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. Katalog podpůrných opatření: obecná část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8. MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, M. Katalog podpůrných opatření: metodika aplikace podpůrných opatření v předškolním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5716-1. JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část : pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7. VALENTA, Milan. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. 2., přepracované a rozšířené vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika se zaměřením na pedagogické asistentství (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |