Název předmětu | Disability studies |
---|---|
Kód předmětu | USS/KUDST |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům základní vzhled do problematiky oboru Disability studies, jenž pružně reaguje na současnou teorii a praxi týkající se lidí s postižením. Disabilita je v tomto kontextu chápána jako klíčový aspekt lidské zkušenosti a má významné politické, sociální a ekonomické důsledky pro společnost jako celek. A to jak pro osoby s postižením, tak pro osoby bez postižení. Tento pohled na problematiku je stěžejním konceptem k pochopení principů inkluzivního smýšlení společnosti, jenž je v současnosti považován za žádoucí. - paradigmata, teorie, modely, definice, klasifikační systémy zdravotního postižení; - filozofické, psychologické, sociální, etické, ekonomické, kulturní, politické, environmentální atd. aspekty postižení; - etické otázky zdravotního postižení - vztah lidé s postižením / profesionálové, bioetické problémy genetiky a reprodukční technologie, rozhodování o léčbě, kvalita života lidí s postižením, etika rozhodování, asistovaná sebevražda, deinstitucionalizace, genetická diskriminace; - gender, sexualita lidí s postižením, - postavení žen se zdravotním postižením ve společnosti; - kulturní aspekty zdravotního postižení - kulturní stereotypy, jazyk, normalita, zdravotní postižení jako sociální a kulturní fenomén, reprezentace odlišného těla, zdravotní postižení a popkultura, reprezentace zdravotního postižení ve filmu, v médiích, literárním a výtvarném umění ad. PŘEDMĚT JE VYUČOVÁN STANDARDNĚ V ČJ
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Speciální pedagogika - poradenství (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |