Název předmětu | Sociálněprávní propedeutika |
---|---|
Kód předmětu | USS/KTSPE |
Organizační forma výuky | Konzultace + On-line aktivity |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | 4 |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Základním cílem disciplíny je uvést budoucí pedagogy a speciální pedagogy k pochopení základního právního rámce jejich budoucího postavení - a to jak ve vzdělávací oblasti, tak oblasti sociální ochrany. V rámci disciplíny budou rozebrány základní otázky právních institutů, která se váží k výkonu pozice speciálního pedagoga a pracovníka v systému sociální ochrany. Tematické okruhy: - Úvod do studia práva, základy práva. - Škola, rodina, dítě, žák, student - právní aspekty. - Základy ústavního práva - systém veřejné správy v ČR. - Občan v soukromoprávních vztazích. - Občanský zákoník, subjekty právních vztahů. - Občanský zákoník - část II. Rodinné právo - manželství, rodičovská odpovědnost, náhradní rodinná výchova, výživné. - Občanský zákoník - odpovědnost za škodu - zvláštní úprava u nezletilých a nesvéprávných. - Pedagogický pracovník a sociální pracovník a pracovně právní vztahy I. - Pedagogický a sociální pracovník a pracovně právní vztahy II. - Trestní odpovědnost a otázky s ní spojené. - Právní úprava negativních jevů a rizikového chování ve školství - (šikana, záškoláctví ad.). - Trestné činy proti dětem a mládeži. - Právní úprava soudnictví u dětí a mládeže. - Sociálně právní ochrana dětí a mládeže - Školská legislativa - základy právní úpravy. - Školská legislativa - povinná školní docházka, práva a povinnosti účastníků vzdělávání. Absolvování disciplíny je předpokladem pro volbu další studijní disciplíny ve studiu oborů se Speciální pedagogikou - a tou je Legislativa handicapovaných.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství pro 1. stupeň základní školy a speciální pedagogika (MD23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 4 | Doporučený ročník:4, Doporučený semestr: Letní |